Ragadozo   2021.07.04. 14:08          Válasz tgwh (190) hsz.-re     Olvasás       191  

Régóta használok már "mai" BIO, vagy a nagyszüleinktől tanult házi módszereket.
Én az idők folyamán egy dolgot megtanultam, ezek a szerek többnyire jók, csak több alkalommal meg kell ismételni.

Neem olajat még nem használtam! :)
De van egy olyan gyanúm, hogy a nemtetszők vagy nagyon türelmetlenek, és azonnali megoldást keresnek, minden más megoldás "sz@r".
Vagy amolyan "fotel-forradalmárok" valamelyik lakótelep 5. emeletéről, és már valahol olvasták (talán a Facebookon), hogy van ilyen.

Hagyományos lakóövezeti konyhakertben szerintem nem annyira drága, bár nem is olcsó.
És kétségtelenül nem mindegy, hogy 200 m2 a konyhakerted, vagy 1 hektáros. :)

 tgwh   2021.07.04. 12:15          Válasz Ragadozo (189) hsz.-re     Olvasás       190  

Szép lenne, de konkrétan a Neem olaj amit a végén említ hogy használ, na az valami homeopátiás szer, nekem úgy jött le amikor olvastam, hogy nem jó, de legalább drága.

 Ragadozo   2021.07.02. 07:22           189  

Pár szó a BIO védekezésről egy szarkasztikus kedvében lévő diplomás növénytanácsadótól.

Méreg-e a "méreg", és bio-e a "BIO"???

Megosztó tartalom következik, akinek nem inge, nehogy magára vegye!
Elvakult "BIO"-házipraktika hívők inkább görgessenek, ez a tartalom mélyen sértheti az érzékenységüket! (persze tudom, hogy ti is el fogjátok olvasni, hiszen kifejezetten nektek szól, és persze majd zavarni fog titeket, ha az esetleges "debizonyúristenazmárpedigbio" véleményetekről kiderül, mennyire is "igazak"!)

Szóval...
Tényleg képesek vagytok idegmérgekkel és esetlegesen rákkeltő anyagokkal permetezni, és közben azt hangoztatjátok, hogy az "BIO", és azért jó, mert azok "nem vegyszerek"???
Akkor egészen más fogalmaink vannak a "vegyszer" fogalmáról!
Olvasom nap mint nap a "BIO"(!!!) házi praktikákat, amikkel a "veszélyes"(?) növényvédő szereket váltják ki a "sötétzöld" gondolkodású kertbarátok tömegei.

Ha megengeditek néhány "BIO" összetevőt bemutatnék! (Kezdve két nem mérgező, de cserébe teljesen hatástalan csodaszerrel, a javát a végére hagyom, hogy fokozzam az izgalmakat...!)
  1. Ecet: gyomirtóként nagyon hatásos. Gratulálok mindenkinek, aki azt hiszi, hogy ezzel kell rovarokat ölni, de nem működik! Nem öli meg a rovarokat, maximum elriasztja őket átmenetileg a szaga, pár nap múlva visszatelepülnek a növényre. A növény hajtáscsúcsának zsenge bőrszövetét viszont kis koncentrációban is károsíthatja, főleg nagy melegben. (Már ha nincs hozzákeverve szódabikarbóna, merthogy az teljesen semlegesíti, onnantól kezdve meg nettó ostobaság az ecet használata...)
  2. Szódabikarbóna: mivel az ecetes lötyi "receptjében" szokott előfordulni, igazából említenem sem kellene. A sav (ecet) és a lúg (szódabikarbóna) kémiai kölcsönhatásában nátrium-acetát jön létre, ami egy természetes anyag, gyümölcsökben, zöldségekben jelen van, az élelmiszeripar ízfokozónak használja. Szóval az ecet nem árt a rovaroknak, de ha szódabikarbónát is tesztek hozzá, úgy már nem hogy nem pusztulnak el tőle, de szinte táplálék nekik. Kiváló csodapraktika!
  3. Folyékony szappan és mosogatószer: na ezek legalább hatnak valamennyire! Többnyire azzal hogy a keserű ízükkel elriasztják a kártevőket, vagy a kitinpáncél légzőnyílásait lezárva az oldat megfojtja a rovarokat.
    Na de ezeknek az összetételét gondolom soha nem néztétek meg, mielőtt "BIO"permetezésre használtátok, ugye? Tiszta kemikália, és még csak nincsenek is bevizsgálva arra, hogy ha növényvédő szerként használjátok, akkor milyen, és meddig ható szermaradványt esztek meg a "BIO" zöldségetekkel. Nos, íme néhány vegyület, amit jóízűen, és a "sötétzöld lét mámoros tudatában" megesztek. Csak a teljesség igénye nélkül. (egy folyékony szappan és egy gyakran javasolt mosogatószer -név nélkül a JAR- összetevői közül csemegézve).
    1. Nátrium-laurét-szulfát: állítólag maga az anyag nem mérgező, vagy rákkeltő, viszont a gyártása során keletkező 1,4 -dioxán, amit nem tudnak teljesen kivonni belőle, na az konkrétan egy karcinogén anyag, tehát rákkeltő. És ti ezzel permetezitek a paradicsomot, meg mindent a tetvek ellen... Bravó!
    2. Cocamide DEA: bizonyítottan allergiát kiváltó, enyhén karcinogén (rákkeltő) vegyület.
    3. Nátrium-benzoát: a benzol, egy közismerten rákkeltő anyag az egyik összetevője. No comment...!
    4. Metilizotiazolinon: leírni is alig lehet a nevét, tehát nyilván nagyon "BIO" lehet...! Külsőleg bőr- és légzőszervi irritációt okoz, elfogyasztva citotoxikus, tehát sejtméreg, nem mellesleg 2013-ban megkapta "Az Év Allergénje" megtisztelő díjat is. Fincsi, de tényleg...!
    5. Fenoxietanol: lenyelve légzési zavart, hányást, hasmenést okozhat, főleg gyerekeknél. Nyilván ezért adtok a gyerekeknek, unokáknak fenoxietanollal permetezett "BIO"zöldséget, nehogy bajuk legyen a "veszélyes" növényvédő szerektől... Sic!
    6. "Anionos és nemionos felületaktív anyagok, illatanyagok": HOGY MIK??? Le sem merik írni, hogy konkrétan mik ezek az összetevők, de nyugodjatok meg, ezek sem lehetnek kevésbé "BIO" kemikáliák, mint amiket nevesítettek! Szóval egyétek csak nyugodt szívvel, és jusson a családnak is bőven!
      És hangsúlyozom: ezek egyike sincs a növényvédőszerekhez hasonlóan bevizsgálva, hogy mennyi ideig vannak jelen a permetezett zöldségekben, gyümölcsökben, milyen és mennyi szermaradék van, azoknak mi az egészségügyi kockázata! De ti megeszitek, mert "BIO" házipraktika... Gratula!
    4., És végül mégyegy, a nikotin ("dohánylé","csikklé", esetleg cigaretta-hamu): a non-plus ultra, a "BIO"-hülyeségek kelléktárában. A nikotin a legerősebb természetes taglózó idegméreg, kb. 40 éve betiltották a használatát a növényvédelemben. Nem véletlenül! Mindent megmérgez, ami érintkezésbe kerül vele. Nem csak a kártevő rovarokat, MINDENT! A hasznos rovarokat is (katicák, fátyolkák, fülbemászók, MÉHEK, stb...!) De nem kíméli a kertben nagyon hasznos énekes madarakat, sünöket, gyíkokat, a házi kedvenceinket, a gyerekeket, unokákat, egyéb családtagokat sem, ha ezzel fújkodunk mindent ész nélkül! Nem csak elfogyasztva, de belélegezve, és bőrön keresztül felszívódva is hat, szóval ha gázmaszk és vegyvédelmi felszerelés nélkül készíti/használja valaki, magát mérgezi első sorban, majd ha valamilyen állat, vagy családtag elfogyasztja/nyalogatja/rágcsálja/fogdossa a permetezett növényt a következő egy-két (vagy ki tudja hány) hétben, akkor garantáltan őket is!
    És nem, ez nem mese! Nem kell arra hivatkozni, hogy "de a cigibe se halok bele"!
    Egyrészt: de, igen, nyugi, a cigibe is bele fogsz halni szépen lassan, másrészt a kiáztatott csikklé nikotintartalma össze sem hasonlítható mértékben magasabb(!) annál, amit az égő dohány füstje a szűrőn keresztülhaladva tartalmaz. Ismerek olyan amatőr kertbarátot, aki elmesélte, hogy a férjének napokig tartó konkrét mérgezési tünetei lettek attól, hogy a dohánylét csupasz kézzel és maszk nélkül fogdosta, használta, csak utána olvasta el, hogy mit is okozhat a nikotin nevű IDEGMÉREG ilyen formában!
Ennek ellenére - mert az internet minden hülyeséget elbír - , sok helyen továbbra is leírják ezt is "BIO" módszerként, épp csak a lehetséges következményeket nem teszik oda a kisbetűs részbe, pedig ezek évtizedek óta ismert és egyértelműen bizonyított kockázatok...
Na, kérem szépen, kb. ezeket eszitek ti, vegyszerektől rettegő "BIO"-kertészek.

Csak összehasonlításképpen: én rovar- és atkaölőként kizárólag Mospilant használok (de jó a Tekken, és a Pirimor is). A Mospilan hatóanyaga, az acetamiprid felszívódó vegyület, nem párolog, nem gázosodik, az emberi bőrön keresztül nem szívódik fel, de ami még ennél is fontosabb, hogy csak a növényekre káros szívó- és rágó-kártevők pusztítják el. Hasznos élőlények szervezetébe nem, vagy alig jut be, gyakorlatilag nincs káros környezetterhelése... Az ízeltlábúak egyik idegi receptorát blokkolja, leállítja a táplálkozásukat. Fejlettebb élőlények, melegvérű állatok, emberek szervezetére gyakorlatilag nem hat (csak nagy mennyiségben, hígítás nélkül, koncentráltan), de még ennek ellenére is nagyon pontosan meg van adva, hogy melyik növényben hány nap alatt bomlik el kimutatható szermaradvány nélkül.

És ti, "BIO"kertészek ettől is rettegtek, mint a tűztől, mert "méreg"...

A mennyiségekről: az általam használt acetamiprid hatóanyagból 1 liter permetlébe kerül tisztán 0,08g, az általatok használt, ismeretlen kemikáliákból álló mosogatószerből meg beletesztek két evőkanállal, tehát kb. 30-40g-ot.
Tudjátok az arányában mennyi? 4-500-szor(!) annyi ISMERETLEN kemikáliát használtok inkább, minthogy egy bevizsgált, kontrollált hatású, kíméletes, szelektív hatású növényvédőszerhez nyúljatok!
Okos megoldás, de tényleg...!

Nem túl régen olvasható volt egy nagyon jó írás (a Facebookon is) a Neem olajról, mint természetes kitinszintézis-gátló rovarölőről. Nem ismétlem az abban leírtakat, keressétek meg, érdemes!
De ugyanilyen alapon más kíméletes szereket is lehet találni, amiket én is használok, és ökológiai termesztésben is engedélyezettek, pl. gombák és baktériumok ellen a réz- és a kéntartalmú szerek, stb...
De ti ezek helyett inkább a "BIO" házi csodaszereket használjátok a fenti összetevőkkel.

JÓ ÉTVÁGYAT HOZZÁ, KÖSZÖNÖM, DE ÉN INKÁBB NEM KÉREK!
Namaste, és persze a Világbéke!

 tgwh   2021.06.10. 21:49           187  

Volt egy kis szabadidőm, elkezdtem olvasni a Ghaia kertje című könyvet.
Itt egy cikk a témában, amin elgondolkodtam.
https://ng.24.hu/tudomany/2021/06/10/az-invazios-novenyek-sikerenek-hattere/
Azt írja a könyv, hogy ahol a természet rendje felborul, ott jelennek meg az ,,inváziós fajok''. Az őshonos fajok feltételei nem adottak a továbbiakban, a természet meg helyre akarja hozni az ember hibáit. Tanulni lehet, ha megértjük miért az az idegen növény jelent meg a területen, ami. Ez amúgy őshonos fajokra is igaz, vannak olyan fajok, amik valaminek a hiányát, vagy túlzott jelenlétét jelzik.
Azaz ha valamiből sok van, akkor az a növény jól érzi magát, ideálisak a feltételek, pl. köves, homokos a talaj. Na most ebben a példában ezen nem nagyon lehet változtatni, ezért tudd meg mire jó amiből sok van, és használd azt, állj rá annak a termesztésére. Ez egy nagyon jó elv, ami mellesleg közösségfejlesztő is, hiszen beindul a cserebere.
Jó érv, miszerint ahol nem avatkozik be az ember, ott az inváziós fajok sem jelennek meg olyan könnyen, maximum a terület határán.
Az időjárás ugyan ez, a bolygó helyreteszi magát, majd amikor az ember életfeltételei már nem lesznek adottak.

 Z.Szilárd   2020.06.12. 07:39          Válasz Jani71 (185) hsz.-re     Olvasás       186  

A telefonomon levo allandoan frissulo Agromedium alkalmazas is III. kategoriajunak irja. Meglepo volna ha II-es lenne. Valami felreertes lehet....

 Jani71   2020.06.10. 20:14          Válasz délkelet (96) hsz.-re     Olvasás       185  

Újra kapható a kis kiszerelésű NeemAzal-T/S  . Minap láttam a gazdaboltban. Mondjuk azon most meglepődtem, hogy II. kat., mert a boltban ezt nem mondták.
Mindegy, úgyse vettem. :nahat: :lol:
Nem mellesleg a még érvényben levő Engedély okirata  szerint szabadforgalmú... Honnan vették a II. kategóriás korlátozást? :nahat:

 Jani71   2020.05.03. 14:24          Válasz Jani71 (180) hsz.-re     Olvasás       184  

A kezelés eredményes volt, a levéltetvek döntő többségének már csak az aszalódott maradványai találhatók a levélfonákon. Néhány élőt találtam, azokat elintézi a következő akció. :P

 Ragadozo   2020.05.03. 00:07          Válasz Jani71 (182) hsz.-re     Olvasás       183  

Én azt figyeltem meg a Camone paradicsomon, hogy igen ellenállóak a gombás betegségekkel szemben is, és a poloskával szemben is.
Persze nem elhanyagolt körülmények között .... :)

Pár éve nálam, is volt "poloska invázió", de a Camone, és a Somoskői tájfajta koktélon nem volt szinte egy darab sem.
Csak tippelek, hogy ezeknél a teljes érés előtt keményebb a külső héj.
Egyébként a Camone nem "cirmos". Az már vagy keveredés, vagy más fajta mag volt ... :)

 Jani71   2020.05.02. 20:21          Válasz Ragadozo (181) hsz.-re     Olvasás       182  

Köszönöm a receptet. Erről jut eszembe, hogy a már kiültetett paradicsomokat is megkínáltam (azok a bizonyos magoncok, itt-ott már van némi zöld termés,
ebből gondolom, hogy a tavalyi tarka-barka, cirmos fajta utódai - Camone, ha minden igaz).
Nem tudom, hogy nagyjából milyen arányra jön ki az oldatod, nálam a jól bevált 1,5 - 2 % van alkalmazva.
Ha jól emlékszem, a gyengébb kártevőket (mondjuk a rózsán levő tetveket) az 1 % is viszi.

 Ragadozo   2020.05.02. 08:28          Válasz Jani71 (180) hsz.-re     Olvasás       181  

Én mindig szappant (régi, hagyományos mosószappant) használok.
Este lereszelek egy jó adagot (pár evőkanálnyit) egy kis műanyag edénybe.
Azt feltöltöm (nem csurig!) vízzel, kicsit megkevergetem, majd ott hagyom.
Másnap reggel-délelőtt még jól megkevergetem, aztán teaszűrőn beleöntöm a permetezőbe (5 literes kis házi).
És adok hozzá egy-két evőkanálnyi 20%-os ecetet.
Egy jó pár hétig, időjárástól függően több, mint egy jó hónapig nincsen gondom a tetvekkel, és azt a részt egy jó ideig a hangyák is elkerülik.

A paradicsomnál meg 1 liter 2,8% - 3,5%-os tej és 4 liter víz a permetezőben, amikor már szép nagyok a paradicsom tövek.
Ezt május végétől az esős időszakokat kivéve nagyjából két hetente megteszem.
Szoktam néha egy-két evőkanálnyi keserűsót is bele tenni ( hasznos a leveleknek, ami meg lecsöpög, a földből fel tudja szívni a gyökéren keresztül).
Nálam évek óta nem volt gombás a paradicsom. :)

Persze, hogy ez másnál hogy válna be, azt nem tudom, de nálam működik. :)

 Jani71   2020.05.01. 20:51          Válasz tgwh (178) hsz.-re     Olvasás       180  

Némi tapasztalatról olvashattok az elmúlt évek hozzászólásaiból a keresőt használva. Csak azoknak írom, akik még nem próbálták ezt a lehetőséget.
Természetesen ez nem jelenti azt, hogy a jövőben ne lehetne vele további kísérleteket folytatni. ;)
Én azért ma este megejtettem az első általános szappanos kezelést... Kevés kivétellel (pl. a nagy Jonagold): kajszik, szilvák, meggyek, alma, rózsa (ez konkrétan tetves).

 délkelet   2020.05.01. 19:00          Válasz délkelet (169) hsz.-re     Olvasás       179  

Íme a lőlap:
P5010039.JPG
------------------------
Megtekintve 19925 alkalommal.


 tgwh   2020.05.01. 18:41          Válasz Jana11 (177) hsz.-re     Olvasás       178  

Nem biztos. Le kéne tesztelni.

 Jana11   2020.05.01. 17:30          Válasz tgwh (176) hsz.-re     Olvasás       177  

Nézd csak meg, mit ajánl az általad belinkelt oldal permetszer készítéshez az olajhoz:


1 liter 1 %-os oldathoz
10 ml neem olaj
2-4 ml szappan vagy 2 ml Rimulgan emulgálószer
1 liter meleg víz
Ötletek a neem olaj növényvédőszer elkészítéséhez

Melegvízet használjon, ha lehetséges.
Először a szappant oldja fel a melegvízben! (Rimulgan esetén a vizbe öntheti a 20 vagy 40 ml emulgátort.)
Lassan és folyamatosan keveréssel adja hozzá az olajat.
Ha az olaj nehezen oldódik, használjon több szappant vagy mosószert.
Nagyobb mennyiségnél előre keverje össze az olajat és szappant kevés

Szóval a szappan vagy mosogatószer az olaj nélkül ugyanazokat tudja ebben a mennyiségben szinte,
amit az olajnak tulajdonítanak.

 tgwh   2020.05.01. 11:42          Válasz Ragadozo (175) hsz.-re     Olvasás       176  

Annyi igazság van benne, hogy a mosogatószert is megeheted ilyen alapon. Mellesleg van amiben több természetes citrom van, mint a citromlében :hiha:
Azzal azért vitatkoznék hogy nem ér semmit. Csak nem hat azonnal, és be kell tartani a játékszabályokat. Gyenge talaj és növény esetén biztos nem hatnak. Ha megfelelő módon fel vannak erősítve a növények, tápanyagban dús, egészséges, élő a talaj, akkor az egyensúly szépen lassan akár bio cuccok nélkül is beáll. Lehet ez 10 év is, csak ezt sokan elfelejtik.
A levegőben szálló por x km-re jut el, elvileg a biogazdaságok is szigorúan vannak szabályozva, mekkora az a távolság, amin belül nem lehet hagyományos gazdálkodást folytató. A talajvíz is szennyezett, de már az esővíz is. Most a mikroműanyagok a divat. Még a helyesírás-ellenőrző sem ismeri, annyira új :hiha:

 Ragadozo   2020.05.01. 09:39          Válasz tgwh (174) hsz.-re     Olvasás       175  

Én meg inkább "mosogatószereket" használok, mint ezeket a "bio-cuccokat".
Mellesleg a mostani permetezőszerek nagy része is már "BIO".
Rohadt drága, és semmit sem ér.

A permetező szerekből csak annyit kell(ene) használni, amennyi éppen szükséges, és nem locsolóval öntözni a talajra.
Vannak (még - meddig?) egy-két permetező szerek, és van egy-két házi praktika, ami nálam bevált.
Én azt használom, és baromira nem érdekelnek a "kiskerti bio-szarságok".

A levegőben szállongó por tele van mérgező anyagokkal, különböző szerekkel.
Ezek letelepszenek a növények leveleire, bemosódnak a növények talajába.
Egy részük fel is szívódik vagy a levélen keresztül, vagy a gyökérzeten keresztül a növénybe.
Most akkor ez mitől is BIO ??

 tgwh   2020.05.01. 08:20          Válasz Jana11 (173) hsz.-re     Olvasás       174  

Én pl. a szöcskét nem tartom veszélyesnek. Azzal tesztelték.
Az a baj a nettel, hogy akármi jöhet. A tv reklám is ugyan ez, csak a nagyon durva átveréseket kiszűrik.
Van akinek amúgy bevált ez a szer, azt mondja.

Ja, másik. Mosogatószer, mint bio cucc. Hááát... nem használnám.

 Jana11   2020.05.01. 07:29          Válasz tgwh (172) hsz.-re     Olvasás       173  

1. Rohadt drága.
2. Ugyanúgy a fele sem igaz a leírásnak, mint minden más szernél, pl. ha visz, akkor mindent visz, ha nem akkor semmit.
3. Egy jobbféle mosogatószer szinte ugyanezt tudja, mint permetezési segédanyag.

 tgwh   2020.05.01. 07:16           172  

 délkelet   2020.04.30. 21:39          Válasz Alibá (170) hsz.-re     Olvasás       171  

Igen, ezt tudtam. Permeteztem is ma este, bár erős volt bennem a kíváncsiság, hogy mi lenne, ha csak a csapdára hagyatkoznék, elvégre mégiscsak gyérít valamennyit ... baby-lon lebeszélt róla, joggal.
"marad néhány a lányok kergetésére is" - ez tetszik!

 Alibá   2020.04.30. 21:30          Válasz délkelet (169) hsz.-re     Olvasás       170  

Tudom kissé elszomorítalak, de amik a feromonra mennek, azok mind fiúk. :fejvaka: A baj az, hogy nem minden fiú megy oda, marad néhány a lányok kergetésére is. :cicik:

A feromonos csapda, tulajdonképpen a rajzáscsúcsot mutatja meg, ha minden nap megszámolod a fogást,vagyis azt, hogy mikor kell permetezni .

 délkelet   2020.04.30. 21:05           169  

Nálam rendszeresen kukacos szokott lenni az alma egy jó része (kevés almafám van egyébként). Évek óta fontolgattam, hogy egyszer kipróbálom a feromoncsapdát, de nem sok reményt fűztem ahhoz, hogy ér is valamit. Lényeg: idén rendeltem egy almamolyosat a gazdaboltból és tegnap délután beüzemeltem...meglepődtem, mert nem egészen egy nap alatt kb.15 molyt fogott :dejo:

 Ragadozo   2019.06.09. 20:03          Válasz délkelet (167) hsz.-re     Olvasás       168  

Ki kell próbálni, mert sokszor van, hogy valakinél bevált valami, és egyből esküdözik, hogy a legeslegtutibb megoldás, miközben másnál valami miatt nem működik, vagy csak részben.
Nálam például tavaly előtt volt egy poloska-invázió, szó szerint ellepték a paradicsomjaimat.
Lementem a gazdaboltba, és a szomszéd ajánlására vettem egy zacsi Karate 2,5WG Kontakt Hatású Rovarölő Szert, ami 10 liter vízhez való.
5 literes a kispermetezőm, a felét bekevertem, és lemosó-permetezés szerűen lepermeteztem a paradicsomokat.
A másik 5 literrel meg körbe szaladtam a kertet, és lepermeteztem mindent, amire vélhetően talán mennek a poloskák.
Ez volt délelőtt! Ebéd után kimentem körülnézni, és nem találtam egyetlen élő poloskát sem a kertben sehol.
És nem is volt egész nyáron.
Tavaly nem volt poloskám.
Az idén még nem találkoztam velük.

A tetűk ellen elsőre én is mosószappant használok, méghozzá igazi barna mosószappant.
És nem rakosgatok bele mindenféle marhaságot a mosogatószertől a mit tudom én miket ki nem talált szerekig.
Virágokon, növényeken itt-ott megjelentek a tetvek, így csináltam egy adagot, és jó alaposan lepermeteztem őket.
Mindenhol szépen eltünedeztek.
Kivéve a bazsalikomot.
Ott szó szerint kiröhögtek a tetűk, talán még jól is jött nekik a szappanos zuhany.
Kénytelen voltam csinálni egy kis adag Teppeki-t, amit viszont már nem díjaztak.
Csak hát', az meg nem BIO ... :(

 délkelet   2019.06.09. 14:46           167  

Igaz vagy sem, beválik-e vagy sem, mindenesetre közzéteszem, amit az előbb olvastam:
Poloskák ellen méreg nélkül

 Jani71   2018.07.07. 17:20           166  

Ezt meg kell osztanom, mert 'csodát' láttam... :dejo:
Addig-addig szappanoztam és kínálgattam egyéb más szerekkel a Hamvas szilva-levéltetűt, míg végül nagyon drasztikusan lecsökkent a számuk
(brutális agresszivitással terjedtek, alig bírtam velük). Aztán megjelentek a Fátyolka lárvái... :super: :banana: Természetesen tudtam, hogy létezik ez a rovar, tojásait is ismertem, de a lárvát még nem láttam soha. Azon kaptam magam, hogy egyszer csak szinte tökéletesen lenullázódott a tetűállomány.
Őszintén megmondom, értetlenül, de azért örömmel álltam a fa alatt. Abban biztos vagyok, hogy az általam kiszórt cuccok durván beleszóltak a folyamatba,
de mivel volt szerencsém látni, hogy nem feltétlenül tudtam rá teljes vagy legalábbis nagy hatással lenni, ezért ezzel a tudattal vizsgálódtam.
Nagyon jó ellenállósággal rendelkezik ez a faj az efféle biocuccra, volt olyan, hogy leginkább csak masszívan kiröhögtek - annak azért annyira nem örültem...
Persze olyan is akadt, amikor azonnali mazsolahatással bírtam szórni a permetszert. ;) De most mindezek után (és mellett) azt látom,
hogy tulajdonképpen szinte makulátlanul levéltetű mentes a szilvafa. :o :alvaka: Nézem nagyítóval és ott vannak azok a bizonyos űrlények.
Azt egyből sejtettem, hogy ragadozók és a tetvekre pályáznak, de azt nem tudtam biztosan, hogy fátyolkalárvák.
Annak csak most néztem utána. Atyaég! Hogy azok milyen pusztítást végeztek... TEJJJÓÓÓÓÓISTEN!
(Most olvasom, hogy egy ilyen lárva a néhány hetes élete alatt 200-500 tetűt elfogyaszt. Ezek után már nem csodálkozom.)
Pillanatnyilag szó szerint nagyítóval kell keresni a hamvaszöld tetűt azon a fán, ahol eddig hemzsegtek!!! Maximális tiszteletem a fátyolkának! :thumbup: :udvozlet:
A nagy kérdés a továbbiakra nézve, hogy vajon merjem-e szórni az eddigi szereket, milyen hatással van a ragadozó lárvákra. :alvaka: :fejvaka:

 délkelet   2018.05.22. 21:07           165  

 Jani71   2018.05.02. 08:16          Válasz alex (130) hsz.-re     Olvasás       164  

Azért én mégis kipróbáltam a bio módszert a puszpángra az idén (némi kár persze van, mert az eltelt idő alatt rágtak is a hernyók...).
Múlt hónap 13-án, 19-én 2,5 ezrelékben, 24-én pedig 5 ezrelékben szórtam a bokrokat Neem olajjal. Ugyanilyen arányokban tettem hozzá öko mosogatót, amit botmixerrel kevertem el vele. Úgy nagyon jól működik, stabil oldatot ad. Az összeöntés sorrendje mindegy.
Végig 'vastagon' volt a bokor hernyóval, nem lehetett nem látni, a periférián levő friss leveleket rágták.
Aztán tegnapelőtt feltűnt, hogy már csak kettőt-hármat látni összesen. Arra is gondoltam, hogy talán bebábozódott az állomány
és várja az alkalmas időpontot a repülésre, azért nem látom sehol.
Végül tegnap este már egyetlen darabot se találtam, ma reggel pedig nagyon alaposan ellenőriztem.
Semmi! Egy darab sem. Viszont találtam itt-ott fejeket ('szempajzs'?), és végül ezt:

DSC00128.JPG
------------------------
Megtekintve 22601 alkalommal.



Ez végérvényesen bebizonyította, hogy a neem olaj hatott, nem egyébről van szó.
Idén semmi egyéb rovarölőt nem szórtam! Kizárólag a háromszori olajozás volt. Szinte szó szerint bejött a néhány hetes intervallum  .

 Z.Szilárd   2018.04.24. 20:16           163  

Figyelemre melto cikk a Biokultura ujsagbol. Kulonosen az a resz ami a monilia es egyeb rothadasos betegsegek EM-el (Effective Microbes) tortent kezelesevel foglalkozik. Az EM nem mas mint fakultativ anaerob szervezeteket, mint pl. tejsav bakteriumokat, fotoszintetizalo bakteriumokat, eleszto es sugargombakat tartalmazo folyadek. Egy sajat komposzthoz es abbol keszitett levegoztetett komposztteahoz kepest viszonylag szegenyes fajgazdagsagu anyag, megis jelentos mertekben kepes felvenni a harcot az emlitett korokozokkal (is).

Kepzeljuk el akkor mire lenne kepes egy jo komposzttea.

Biokultura cikk

 petrol   2018.03.08. 22:24          Válasz nzozz (161) hsz.-re     Olvasás       162  

Én még nem használtam Neemazal-t, de olaj lévén biztosan hatékony.

A Boundary+Hunter-t viszont én is használtam 1-2 alkalommal, illetve sok embert ismerek, aki rendszeresen használja és nagyon jók az eredmények. Atkák, molytetveket, tripszeket, lepkekabócákat lesöpri, poloskákat, burgonyabogarat és (érdekes módon) levéltetveket csak gyéríti.
Én kiskertben kifújtam egy poloskával rendkívül fertőzött területre és ahol bőlével kapták a rovarok, ott egyből döglöttek is meg...
Amúgy igen, csak növénykondícionálónak van engedélyezve, mert az engedélyeztető nem akart éveket várni és súlyos milliókat fizetni.

 nzozz   2018.03.08. 19:57          Válasz petrol (154) hsz.-re     Olvasás       161  

Köszi az infókat!
A Hunter SW -re meg a Boundary -ra az írták, hogy növényvédő szerekkel együtt akadályozza a növényi nedvekből táplálkozó rovarok túlszaporodását, továbbterjedését, amúgy a növény immunrendszerét erősíti. Tehát ha jól értettem, önmagában nem oldja meg a kártevő problémát.
A Neem olaj illetve annak készítményeivel van valami konkrét tapasztalatotok?

 Laci vagyok   2018.03.08. 16:51          Válasz délkelet (159) hsz.-re     Olvasás       160  

A kertben használod, vagy a lakásban? És jönnek rá?

Egy kicsit szkeptikus vagyok, mert sem a közvilágításon, sem a külső lámpán nem látom, hogy nyüzsögnének. A külső lámpa burájában sem találtam még tetemet, pedig hasonlóan nyitott/zárt, mint az a palack.

 délkelet   2018.03.08. 13:47          Válasz Mariska néni (156) hsz.-re     Olvasás       159  

Ahogy Jani71 mondja. Én egy ilyet vettem fillérekért:
Felülről egy botdarabbal ki-és bekapcsolható

 Laci vagyok   2018.03.08. 09:17          Válasz kedvescimbor (155) hsz.-re     Olvasás       158  

Nem azért, eleve problémás.
Ki kell fogni azt az egy-két napot (csövenként különböző) amikor még nem túl tejes, de még nem rágós. (UT1-es magot kaptam, de azóta nem kereszteződött, mert a közelemben nemhogy kukoricát nem ültetnek, de nem is nagyon kertészkednek. Lehet, hogy a kezdő maggal volt probléma?)

 Jani71   2018.03.08. 07:41          Válasz Mariska néni (156) hsz.-re     Olvasás       157  

LED-es lámpa.  Annak a fényére megy a poloska.

 Mariska néni   2018.03.08. 06:42          Válasz délkelet (153) hsz.-re     Olvasás       156  

Mi az a kis kerek bigyó, amit a palackba tesz?

 kedvescimbor   2018.03.07. 22:19          Válasz Laci vagyok (152) hsz.-re     Olvasás       155  

Úgy érted, hogy a poloskák miatt ehetetlen a kukorica?

 petrol   2018.03.07. 21:13          Válasz Laci vagyok (152) hsz.-re     Olvasás       154  

Gondolom a Neemazal olajra gondolsz.
Létezik még egy Boundary+Hunter kombináció, de az is drága. 1+1 liter bruttó 17 ezer ft körül lehet. Igaz 300 literre elég...

 délkelet   2018.03.07. 17:14          Válasz nzozz (151) hsz.-re     Olvasás       153  

Hogy hatékony-e vagy sem, azt nem tudom, de legalább bio. Lakásban állítólag jól bevált a a réseken keresztül bejutott poloskák gyérítésére, hogy kertben működik-e, azt nem tudom, mindenesetre ki fogom próbálni:

 Laci vagyok   2018.03.07. 17:11          Válasz nzozz (151) hsz.-re     Olvasás       152  

Nekem a csalinövény jött be! A kék főznivaló kukoricát nagyon kedvelik, ezért a járda mellé vetettem és jövet-menet szappanos vízbe söpörtem róla őket.
Ehhez ott kell lenni és naponta többször rájuk kell nézni, mert egyébként hatástalan. (Esetleg, ha csak ezeket a kukoricákat permetezed?)

Egyébként a kukorica ehetetlen szerintem.

(Létezik valamilyen biogazdálkodásban használható felszívódó rovarölő, de nem bízom benne. Nem jut eszembe a neve! A szezonban a biogazdabolt kínálatában biztos lesz majd.)

 nzozz   2018.03.07. 16:30           151  

Sziasztok!
Poloska ellen van valamilyen hatékony védekezési módszer? Nem nálam merült fel ez a probléma, viszont ezért csak bio megoldások jöhetnek szóba. Tavaly igen komoly károkat okoztak, szinte minden zöldséget megtámadtak, gondolom idén is ugyanúgy jelen lesznek ezek a kártevők.

Köszönöm

 alex   2018.01.21. 18:51          Válasz Z.Szilárd (149) hsz.-re     Olvasás       150  

Köszönet a videóért. Nagyon reális . Örültem, hogy megnézhettem.

 Z.Szilárd   2018.01.20. 12:13           149  

Talaltam egy nagyjabol fel oras, 2017 majusaban feltoltott videot, foleg alma ultetvenyben alkalmazott okologiai novenyvedelmi modszerekrol. Lehet belole hasznos otleteket mazsolazni.


 Imre   2017.12.21. 17:46          Válasz kedvescimbor (147) hsz.-re     Olvasás       148  

Szerintem a chili paprika jó lesz. Nekem a dobermannom a kerékpárokról a vezetéket rendszeresen lerágta. Cseréltem a drótokat, illetve színeket, szigeteltem, vastagabb vezetéket, illetve kábelvédő burkolatba tettem, de így is lerágta, szinte napi szinten. Ezután jött az ötletem, hogy erős pistával bekentem, de én raktam bele még chili-t is. Ablakból lestük az eredményt 2x próbálkozott, de minden alkalommal abba hagyta és prüszkölt, nyalogatta a száját. 1 héten belül leszokott róla teljesen. Lehetséges, hogy a vadak ellen is beválik.

 kedvescimbor   2017.12.21. 01:27          Válasz atifoci2 (146) hsz.-re     Olvasás       147  

Igen, én is ezen agyalogtam. Tavaly kaptam csili magot a magcserében, de nem lett belőle használható termés. Az volt a tervem, hogy összekeverem zsírral és megkenegetem vele a fákat. A zsír aránylag sokáig ellenáll az esőnek. Meg a gallyak egy részét, úgy néhányat minden fán. Ha megcsípné a száját, leszokna a rágásról.

 atifoci2   2017.12.20. 20:27          Válasz kedvescimbor (144) hsz.-re     Olvasás       146  

Nem tudom ez felmerült-e már kérdésként , de mi a véleményed : rengeteg problémát okoznak a vadak , elsősorban az őzek. A kéreghántást úgy ahogy meg tudom akadályozni a törzsek benecchálózásával , de a tavaszi , rügy-ill. levéllerágás ellen nem sokat tudok tenni. Idén kipróbáltam a Kornitolt , mint vadriasztót , de az talán akkor működne , ha az összes fára raknék belőle / mármint az ezzel átitatott szivacsot / . Szóval mit gondolsz nagy hülyeség lenne vmi házi gyártmányú chili oldattal vagy chilipor+ növényi olaj /mint ragasztó / keverék kipermetezése ? A hajtásokra , levelekre...

 Z.Szilárd   2017.12.02. 11:56          Válasz atifoci2 (143) hsz.-re     Olvasás       145  

Koszonom az Alginit alapitvanyos bejegyzest, magam is hasznosnak talaltam. :thumbup: Az idei faultetesnel szortam Alginitet, meg Dudaritot az ultetogodrokbe.

 kedvescimbor   2017.12.01. 21:42          Válasz Jani71 (142) hsz.-re     Olvasás       144  

Egyszer én is vettem káliszappant a festékboltban, de nehezen tudtam feloldani. Azóta közönséges fürdőszappant használok. Amikor már olyan pici a szappan, hogy nem lehet vele fürdeni, akkor félreteszem. Ált. nyárra összejön annyi, amennyiből tudok oldatot készíteni. Én csak a pici csemete méretű fákat kezelem vele, a nagyokon nem tud elszaporodni a tetű, mert az ellenségeik kordában tartják őket. Az atkára nekem is ki kéne próbálnom. A fáimon nem de az uborkáimon szokott lenni atka.

 atifoci2   2017.11.30. 13:56           143  

 Jani71   2017.10.02. 11:20          Válasz Alibá (141) hsz.-re     Olvasás       142  

Igen, káliszappan. Nem zacskós, de az is jó. Magam készítem használt étolajból (tapasztalataim szerint a saját jobb, hatékonyabb).
Van egy kisebb, mechanikus mérlegem, azzal mérem ki magát a szappant, aztán 1-2 %-ban oldom. Jobb az esővíz, mert ha nem elég lágy a csapvíz,
akkor oldáskor 'túrósodhat'. Erre is van megoldás: mosószódát kell keverni a vízbe 1 ezrelékben. A szappan oldása több módon is történhet.
Ha ráérős, akkor simán csak beleteszem az előre kiadagolt vízbe, aztán amikor arra járok, csak lötykölök, vagy keverek rajta egyet.
Így nagyjából egy nap alatt elkészül.
Nagy előnye a szappanoldatnak, hogy sokáig, akár napokig, hetekig eláll (persze nem kell ennyire 'kihegyezni', azért az ember tudja előre, hogy kb. mikor lesz rá szükség, nyilván jobb a friss anyag). Ha sürgősebb, akkor kevesebb, forró vízben gyorsabban oldható, aztán az így elkészült cucc mehet a végleges mennyiségbe.
Nagyon jó anyag, de nyilván megvannak a korlátai. Tapasztalatom szerint totális a hernyókra, néhány rovarfajra, de mindegyiknél feltétel a teljes kontakt,
mindenképpen érintkezésbe kell kerülnie a kártevővel. A levéltetűt összeaszalja mazsolává, körtelevélbolha lárváját kiszárítja, csak a váz marad,
a hernyót aszalja, oldja.
Őszintén szólva szerintem még gombaölő hatása is van, de ezt még próbálgatni kell.

 Alibá   2017.10.02. 08:10          Válasz Jani71 (138) hsz.-re     Olvasás       141  

Csak most tévedtem ide. Nekem is tetszik a módszer. :dejo: 'Szappant' még sose használtam. Ez zacskós káliszappan? Hogy méred ki, hogy oldod?