gergerg   2017.11.24. 13:10           0  

Ez egy teszt téma, a teszt kedvéért villamossági alapfogalmakat fogok ide betenni, mindenféle cél nélkül.

 andras   2021.05.19. 09:33          Válasz kezdővega (28) hsz.-re     Olvasás       29  

Jó a kocsiakku, de nem lehet belőle meríteni csak 8-9%-t ahhoz, hogy tartós legyen. (A kocsiakku maximális meríthetősége 20%, de ez nem ajánlott) Másképp kimegy 2-3 év alatt. A gyártó minimum 200A-t ajánl, ebből kell 4 db, hogy meglegyen a 48V, de mehetsz kettővel is ha 24V-os inverter mellett döntesz.
Kell hozzá BMS (töltésegyenlítő)

Természetesen a munkaakku az jobb, de valamivel drágább is.

A LiFePo4-es akkuk is elkezdek olcsulni, ha nem nagyon sürgős, még várhatsz a beszerzéssel. LiFePo4

Én egyelőre nem költök akkukra, valaki azt mondta inkább napelemeket vesz azzal a pénzel. Ő volt az aki 4 db. kiszuperált teherautó akkut tett be hogy a pillanatnyi kieséseket kivédje. Azt is mondta, hogy a hűtőgép kibírja reggelig. :)

 kezdővega   2021.05.18. 20:29          Válasz andras (26) hsz.-re     Olvasás       28  

Köszönöm ,te is jól szigeteld a tartályt mert még a szigetelt és lakásban tartott is reggeltől estig 6-9 fokot képes elveszíteni ezt én mértem!
Mindenképp beszélni kell olyannal aki beszereli is ,meg összekell írni miből milyent vegyek,én is /kínait/ veszek mert jóval olcsóbb mint az itthoni ár!
Akkuból csak a munkakku a jó vagy ami a kocsikhoz való az is jó lehet?

 andras   2021.05.17. 20:52          Válasz CAMROM (24) hsz.-re     Olvasás       27  

Igen, hála Istennek jól vagyunk. A csajok megnőtek, nem is ismernéd meg őket.
Sokszor eszembe jutsz, van egy pár fa amit te szereztél be nekem.
Most oltottam a bergerougeból, hogy legyen tartalékom és sikerült :)
A frissonom gyengélkedik, szerintem megrágták a pockok.

A puffer 2db 500-800 literes tartály lesz (télen csak az egyik működik majd) a fölös melegvizet fogja tárolni és felhős napokon rápótol a fűtésre és meleg vízre.

A napokban felhívlak :)

 andras   2021.05.17. 20:51          Válasz kezdővega (25) hsz.-re     Olvasás       26  

Még ne ugorjál bele, tanácskozz mással is. :thumbup:
Az EAsun és a MPP is működik akku nélkül, de jobb ha van nekik. Ha 24V-os invertert választól akkor egy min. 700 euros költség. Ha 48V-t akkor a duplája.
Ha nincs akku, sokszor lekapcsol, ha több a fogyasztás mint elbír. Ez 10 perces kiesést okoz.
Este és reggel pedig mikor kevés a fény, furcsán kattog (mágneskapcsoló) mert bekapcsolna, de rájön, hogy kevés az energia, majd újra kikapcsol, majd bekapcsol és ezt csinálja kb egy fél órát. Én ezért tettem rá a hálózatot.

Most azon dolgozok, hogy egy fényérzékelővel úgy állítsam a rendszer, hogy csak akkor kapcsoljon be, ha van elég fény.
Az alkatrészek úton vannak (kína), beszámolok, ha sikerül.

 kezdővega   2021.05.17. 19:36          Válasz andras (23) hsz.-re     Olvasás       25  

Köszönöm ,azthiszem ez lehet a jó megoldás amit küldtél ,megpróbálom beszerezni ! :dejo: :super:

 CAMROM   2021.05.17. 17:39          Válasz andras (22) hsz.-re     Olvasás       24  

Oké, igazad van ha nincs szaldó valószínűleg így a legjobb. Nálunk aki saját pénzből csinálja még két évig tud szaldós szerződést kötni legalabb is én úgy tudom. Mi lesz az a puffer? Ha egyszer lesz elektromos autóm akkor csinálok kicsiben egy ilyent mint a tied. Máskülönben minden oké? Remélem jól vannak a csajok s te is, sajnos már nem járok ki és korlátlan telefonom sincs már, de sebaj.

 andras   2021.05.16. 21:02          Válasz kezdővega (19) hsz.-re     Olvasás       23  

Elméletileg megoldható, csak áramszünet esetén a biztonság kedvéjért le kell kapcsolni a 7 napelemet a Growattról és egy másik kapcsolóval ráállni egy 2,5-3kW-os inverterre. Lehet automatizálni is, mágneskapcsolóval és időzítővel jól működne. Valami ilyesmire gondoltam lásd  Az EAsunnak van ilyen inverterre az SV II, de olyan nagy a kereslet a 3 és az 5kW-ra, hogy ahogy megjelenik, pár óra alatt elfogy. A MPP-nek is elég jó a kínálata GK típus  Mindenképp szakemberre kell bízni.

 andras   2021.05.16. 20:35          Válasz CAMROM (20) hsz.-re     Olvasás       22  

Szerintem valamit félre értettél, nekem nincs kikapcsolva az inverterem, folyamatosan működik. Először azt használja fel ami a napelemekből jön, ha nincs elég vagy épp éjjel van, a hálózatból megy a pótlás.
Szaldos elszámolás itt sajnos nincs, csak bruttó. Itt nehezen mennek a dolgok, a szomszédom 1 évet várt a papírokra, majd 3 hónapot a szerelőkre, ismét 3 hónapot az óracserére, majd más nevére írták véletlenül, 1 hónapba került míg kijavítottak a hibát. 2 hónapja várja az első számlát... Rengeteg idegesség, járás és 5700 euró egy 4,8 kW-os rendszerért. Egy beadott kW-t 0,19 lejt fizetnek és jó esetben 0,77 lejért számolják az elfogyasztott áramot. 6 évig a szolgáltatóé a berendezés, csak utána kerül a szomszédom birtokába, és addig vannak bizonyos kötelezettségek.

Nekem 2200 euróba került minden, de most tudom, hogy 1900-ból is kijöttem volna. A tapasztalatot meg kell fizetni :)
Évi 200-240 eurot "veszítek" mert nem termelek vissza, ez a hátrány, de ez is csak addig amíg a teljes energiahasználatot nem optimalizálom.
Az előny: ha nincs áramszolgáltatás, nekem akkor is van áramom (ha nappal van), és minden az első perctől az enyém. Ha költözök, csak leszerelem és tovább megyek, persze ez nincs szándékomban.

19 napja működik, 156kW hívtam le belőle, kb 75kW-t veszítettem el. Ha meglesz a puffertartály, azt is befogjuk :)

Ha itt is lenne szaldo, és támogatás... De ez van és ezt kell szeretni. :(

 kezdővega   2021.05.16. 19:26          Válasz CAMROM (20) hsz.-re     Olvasás       21  

Szia! Nem tudom pontosan hogy jun vagy júliustól már nincs az a lehetőség az éves elszámolásra az új bekötőknek.Akkor pedig már nem olyan nagy biznisz!! :angry-banghead:

 CAMROM   2021.05.16. 14:01          Válasz andras (16) hsz.-re     Olvasás       20  

Igazad van persze én is kikapcsolhatom az invertert de akkor mi értelme, nekem nyolc év alatt teljesen megtérült a szaldós elszámolással. Az évet mindig nullárol kezdem, aztán január február március jól elmegyek minuszba, nyáron klímázok locsolok nem foglalkozok vele hogy állok aztán szeptember október november erről megy a fűtés. December elején szoktam megnézni az állást úgyis jönnek a hidegebbek és nem akarok áramot se bent hagyni se kifizetni sokat inkább akkor gyújtom a kazánt. Általában karácsonyig pont bírja még a fűtést is, úgy szoktam kalkulálni hogy inkább én fizessek pár ezret az egész évre, de pl tavaly alig bírtam elhasználni az áramot. Nálatok nincs ez a lehetőség? Szerintem az óra csere nem kerül olyan sokba hogy ne érné meg a rendszer megtérülése szempontjából. Nyáron annyival több a termelés mint télen hogy ha hagyod elveszni akkor sokat nem csináltál szerintem, de én ezeket jószándékból írom remélem úgy is veszed.

 kezdővega   2021.05.16. 07:20          Válasz andras (18) hsz.-re     Olvasás       19  

Szia! A tetőn kétrészre van bontva hely hiány miatt, a napelemet ez tudja kezelni a kétoldalit egymagában is, nem kell 2 db inverter,a délin 7 db van a nyugatin meg 8db és a kevesebbhez vennék invertert amit csak alkalmanként működtetnék mint biztonsági forrást????? áramszünet esetén?

 andras   2021.05.15. 21:18          Válasz kezdővega (17) hsz.-re     Olvasás       18  

Utána néztem az inverterednek, jó kis paraméterei vannak :)

Az enyém EAsun ISV II 5kW-os Hybrid
Olyan mint egy orosz tank :)
Megy hálózat nélkül is, csak kimondottan a napelemről, csak így nem szeretem, mert állandóan újraindít (10 perc kiesés) ha a fogyasztás meghaladja a termelést.

Nem értem kérdésed: "Vagy esetleg a délioldalt ????" Megfogalmaznád másképp?

 kezdővega   2021.05.15. 20:31          Válasz andras (16) hsz.-re     Olvasás       17  

Szia! nekem Growatt 5500 MTL-S márkájú van ,valahol azt olvastam ez a jobb??? Nálam ahogy fel lett szerelve 2 nap után hálózat bekötés volt az utcában reggeltől estig nem volt villany,ekkor kezdtem gondolkozni hogy lehetne függetlenül is használni ,de nem a szigetüzeműen.Vagy esetleg a délioldalt ???? :fejvaka:

 andras   2021.05.15. 19:35           16  

Először is bocsánatot kérek gergerg-től, belekontárkodtam a topikjába, későre vettem észre mire szánta.
Át lehet költöztetni a hozzászólásokat ahova jobban illenek.

Az elektromosság nem játék, ezt aláírom. Nem vagyok szaki, de teljesen járatlan sem. Valamikor elektrotechnikus szeretem volna lenni, fiatalkoromban sokat foglalkoztam ezzel a területtel. A rendszeremet kétszeresen levédtem, és külön földelést csináltam a napelemeknek.

"Hova megy az áram?" Gyakorlatilag elvesztődik. A rendszer amit építettem egyelőre óránként maximum 3,44kW tud termelni, ezt is csak megfelelő körülmények között (hideg, jó szög és tiszta ég) Tudna többet is, de az inverteren van egy 7%-os esés.
Ha nincs fogyasztás, vagy nem annyi amennyit termelnek a napelemek, az inverter nem "hívja" le azt a panelekből. Például, mikor feltettem a napelemeket és még nem volt összekötve a rendszer, ott volt mint potenciál a 3,7kW (ha tökéletes körülmények uralkodtak) de az elektronok nem tudtak vándorolni a kapcsolat hiányában.
A rendszer tökéletesíthető, lehetne akkumulátorokat tenni, de nekem ez drága mulatság. Indulásból négy 200A akkut kellene vegyek, mert ennyit ajánl a gyártó és 48 voltos az akku rendszere. Idővel lesz puffertartályom, és a fölös energiát meleg víz formájában fogom tárolni, de tervezek egy hőszivattyút is ami télen fűteni, nyáron hűteni fog.
Az inverterem kétirányú, tudna visszatermelni, de úgy van beállítva, hogy csak befele engedje az áramot. Azért választottam ezt, mert teherbíróbb elektronikával építik fel.

 andras   2021.05.15. 12:52          Válasz CAMROM (14) hsz.-re     Olvasás       15  

Este 9 után írok róla bővebben...

 CAMROM   2021.05.15. 10:47          Válasz kezdővega (12) hsz.-re     Olvasás       14  

Azt írja nincs visszatáplálás, akkor pedig csak van akkumulátor, különben hová lesz az áram amit éppen nem használ el?

 kezdővega   2021.05.14. 19:53          Válasz andras (9) hsz.-re     Olvasás       13  

Sajnálom,hogy nem néztem utána rendesen énis mert a hibriddel nincs áramszünet ha süt a nap!

 kezdővega   2021.05.14. 19:51          Válasz CAMROM (11) hsz.-re     Olvasás       12  

Nem már van hibrid inverter is ami tudja amit leírt! :super:

 CAMROM   2021.05.14. 19:46          Válasz andras (9) hsz.-re     Olvasás       11  

Valamit nem értek, amikor nem fogyasztasz hová lesz az áram, vagy eltárolod akkumulátorokban? Az akkor sziget üzem csak van hálózati csatlakozásod is ami ebben az esetben csak le irányú, jól gondolom? Ügyes vagy de az áram nem játék ahogyan a medve sem de ezt tudod.

 kezdővega   2021.05.14. 18:09          Válasz andras (9) hsz.-re     Olvasás       10  

Szia! Ügyes vagy az 5kw tal egy 100m2 lakást tudsz ellátni nálam 0 ft a végelszámolásnál a számla! Teljesen elektromosan működik minden! :dejo: hőszivattyús a fűtés levegő víz és Kínai!

 andras   2021.05.14. 13:32           9  

Sziasztok! Örömömet szeretném megosztani veletek. Felszereltem, igen jól olvassátok :super: , két kezűleg felszereltem egy 3,7kW napelemrendszert a háztetőmre (10 db napelem) egy 5kW inverterrel. A rendszer nem visszatáplálós, de rá van kötve a hálózatra ahonnan szükség esetén (ha nem termelnek eleget a napelemek) keveri az áramot és még hozzá tud adni 3kW-ot.
Idővel 2 stringre bővítek 2x7-es felállásban, így meglesz a 5 kW plusz a 3kW a rendszerből... és még lesznek más bővítések is.
"Zöldebb" akarok lenni, mert nálunk csak fával lehet fűteni. Idővel rá akarok állni teljesen az elektromos fűtésre. :)
A cél 13kW bruttó energia.
Csatolmányok
184794952_10225449929173042_2900911625038901728_n.jpg
------------------------
Megtekintve 8566 alkalommal.

IMG_20210510_132614.jpg
------------------------
Megtekintve 8566 alkalommal.


 gergerg   2019.04.10. 12:42           8  

A lakások, házak elektromos hálózata olyan, hogy az elektromos berendezések párhuzamosan vannak bekapcsolva. A párhuzamos kapcsolás azon tulajdonsága, hogy az egyes ágak megszakíthatók anélkül, hogy a többi működését befolyásolnák, ebben az esetben rendkívül fontos. A lakás egyes elektromos berendezései a többitől függetlenül működtethetők.

A lakáson belüli megfelelő elektromos hálózat tervezése és létrehozása gondos odafigyelést és szakértelmet kíván. Az elektromos hálózat a mérőórán és a főbiztosítékon keresztül csatlakozik az országos hálózathoz. A mérőóra az elektromos energiafogyasztást méri, működése az elektromos áram mágneses hatásán alapul. Általában a mérőóra része egy főbiztosíték, amely a megengedettnél nagyobb terhelés (nagyobb áramerősség) esetén megszakítja a főáramkört. A lakásban több párhuzamos áramkört hoznak létre. Ezek mindegyikét külön-külön további biztosítékok védik.

Kép

 gergerg   2019.04.10. 12:39           7  

Ha egy telepre több fogyasztót, ellenállást kapcsolunk párhuzamosan, a telep kivezetésein mérhető feszültség és a főágban folyó áramerősség hányadosa Ohm törvénye alapján az áramkör eredő ellenállása lesz



Belátható, hogy az eredő ellenállás kisebb, mint a párhuzamosan kapcsolt ellenállások bármelyike. Erre a magyarázatot a párhuzamos kapcsolás törvényszerűségei adják. Bármelyik ellenállást kiiktatjuk a párhuzamos áramkörben, a többi ellenálláson keresztül továbbra is folyik az áram. Tegyük fel, hogy kezdetben csak az ellenállás van bekapcsolva. Ekkor a főágban folyó áram erőssége egyenlő az ellenálláson átfolyó áram erősségével. Az ellenálláson átfolyó áram erőssége azonban nem változik, ha bekapcsoljuk az ellenállást is. Ekkor a főágban már a két ellenálláson átfolyó áram összege folyik, ami nagyobb, mint bármelyik ellenállás árama. Ugyanez a helyzet, ha először az ellenállás van bekapcsolva, és utána kapcsoljuk be az ellenállást. A két párhuzamosan kapcsolt ellenálláson tehát összesen nagyobb áram folyik keresztül, mint ha csupán az egyikük van bekapcsolva. Ez azt jelenti, hogy eredő ellenállásuk kisebb, mint bármelyik ellenállás külön-külön.

Megjegyzés: kettő, párhuzamosan kapcsolt , ellenállások eredőjét az ellenállások ismeretében meghatározhatjuk. A párhuzamosan kapcsolt fogyasztók eredő ellenállásának reciproka egyenlő az egyes fogyasztók ellenállásainak reciprokösszegével.

Kép

 gergerg   2019.04.10. 12:38           6  

Egy telepre kapcsoljunk sorba három ellenállást, és mérjük meg a feszültséget a telep kivezetésein, valamint az áramkörben folyó áram erősségét. Ohm törvénye alapján így az egész áramkör ellenállását kapjuk, ha a telep feszültségét osztjuk az áramerősséggel. A számított eredmény nagyon jó közelítéssel egyenlő a méréshez használt ellenállások nagyságának összegével.




Ez azt jelenti, hogy a sorosan kapcsolt ellenállások helyettesíthetők egyetlen ellenállással, amelynek nagysága egyenlő az ellenállások értékeinek összegével. Ezt az ellenállást a sorba kapcsolt ellenállások eredőjének nevezzük.

Kép

 gergerg   2019.04.10. 12:35           5  

Az áramkörben folyó áram erőssége függ az alkalmazott áramforrás feszültségétől. Könnyen elvégezhető kísérlettel mérhetjük az áramkörbe kapcsolt fogyasztón a feszültséget és a feszültség hatására rajta átfolyó áram erősségét, és táblázatban vagy grafikonon is vizsgálhatjuk a feszültség-áramerősség függvényt!

Ábrázolva az áramerősséget a feszültség függvényében, egyenest kapunk. Ez azt mutatja, hogy az áramerősség egyenesen arányos a feszültséggel. Ezt a törvényszerűséget Georg Ohm német tudós határozta meg először: az áramkörbe kapcsolt fogyasztó sarkain mérhető feszültség, és a feszültség hatására a fogyasztón átfolyó áram erőssége egyenesen arányos, ha a fogyasztó hőmérséklete állandó.

Kép

 gergerg   2019.04.10. 12:34           4  

Amikor egy zseblámpában az elem kezd kimerülni, az izzó egyre halványabban világít. Ez azért van, mert a telep már nem képes elegendően nagy elektromos áram létrehozására. Más esetben előfordulhat, hogy egy áramkörben túlzottan nagy elektromos áram folyik, például rövidzárlat esetén. Ilyenkor az áramkört védő biztosíték megszakítja az áramkört. Ahhoz, hogy egy elektromos motor gyorsabban forogjon vagy nagyobb erőt tudjon kifejteni, nagyobb áramra van szükség. A nagyobb áram azt jelenti, hogy a fogyasztón, a vezetéken több töltés áramlik át adott idő alatt.

Az elektromos áramerősségjele: I, mértékegységét Ampère francia fizikus emlékére ampernek nevezték el, jele: A. Egy bizonyos áramköri elemen 1 A erősségű áram folyik át, ha másodpercenként 1 C töltés halad át rajta.

A definíció alapján az áramerősség (I), az átáramlott töltés (Q) és az eltelt idő (t) közötti matematikai kapcsolatot az

összefüggés adja meg.

A környezetünkben található elektromos berendezések egy részében nagyon kicsi áramok folynak. A kis áramok megadásához a mA (milliamper = ezred amper) és a μA (mikroamper = milliomod amper) használatos.

Ampère életrajza
André-Marie Ampère (1776-1836) francia fizikus, ő adta meg az elektromos áramok mágneses hatásának matematikai leírását. Az elektromos áramerősség mértékegységét is róla nevezték el. Jelentős tevékenysége és munkássága alapján, az elektromosság Newtonjának is nevezték.

 gergerg   2019.04.10. 11:48           3  

Ma már mindenki számára ismert kifejezés a másfél voltos ceruzaelem vagy a 220 V-os elektromos hálózat, de a "vigyázat, magasfeszültség" feliratú tábla szövege is. Ismerkedjünk meg kicsit közelebbről az elektromos feszültséggel!

Amikor bekapcsoljuk a hajszárítót, akkor azon elektromos áram folyik keresztül. Használat közben a hajszárító hőt termel és nagy mennyiségű levegőt hoz mozgásba. Ezt úgy éri el, hogy az elektromos energiát alakítja hő- és mozgási energiává. Azt mondhatjuk, hogy az áramforrás, jelen esetben a hálózat munkát végez. Általában igaz, hogy az elektromos áram fenntartásához az áramforrásnak munkát kell végeznie. Ezt a munkát a benne tárolt energia rovására végzi.

Különböző elemek használata
Különböző elemek használata
Egyszerű áramkörben, ha áramforrásként különböző elemeket használunk, akkor az izzó is különböző fényességgel világít, miközben a körben folyó áram értéke más és más. Amikor egy 1,5 V-os ceruzaelemet használunk, az izzó épphogy világít, 4,5 V-os laposelemet használva az izzó sárgásvörösen izzik, 9 V-os elem esetén fényesen világít. Egy játékautóból kiszerelt villanymotorral is azt tapasztaljuk, hogy nagyobb feszültség esetén a motor sokkal gyorsabban forog.

A fentebb leírtakból arra következtethetünk, hogy

    - a telepre írt feszültség értékétől függ, hogy egy adott fogyasztó esetén mekkora áram folyik az áramkörben,

    - ugyanennek a feszültségnek a függvénye, hogy az izzó mennyire fényesen világít, azaz mennyi hőt termel az adott idő alatt.

Az elektromos feszültség az áramforrásnak ezt a két tulajdonságát fejezi ki. Az az áramforrás képes nagyobb áramot létrehozni ugyanabban a fogyasztóban, amelyiknek nagyobb a feszültsége. Ugyanez a nagyobb feszültségű áramforrás adott idő alatt több munkát képes végezni.

Az áramforrás feszültségének jele U, mértékegysége a volt (V). Ezt a feszültséget a feszültségmérő műszerrel tudjuk mérni.