Attila1964   2016.02.17. 08:32          Válasz andras (218) hsz.-re     Olvasás       219  

Szia,

köszönöm, vettem a fákat, csak olyan nyamvadtnak tűnnek és az ágak elhelyezkedése sem feltétlenül tetszik...
("O-éves" metsző vagyok, ez lesz a belépőm ebbe a világba... ;) )

 andras   2016.02.17. 08:14          Válasz Attila1964 (217) hsz.-re     Olvasás       218  

Attila1964 írta:Sziasztok!

Van kettő, tavaly ősszel ültetett almafám (Jonagold és Jonathán), mindkettő kb. 120-130 cm magas és csak 3-4 "vernyadt" ágacskájuk van... Nincs szükségem óriás méretű fákra ( max. 3-3,5 m), ilyenkor lemetszhetem még ezeket az ágakat és visszavághatom a sudarat" (?) úgy, hogy alacsony legyen a fa? Ha igen, milyen magasságot ajánlotok, ill. milyen koronaformát? (Nem az a célom, hogy rengeteget teremjenek, hanem hogy eleget... ;) )


Szia!

Nem írtad milyen alanyon van. Ha vetted, valószínű MM106-on. Ez úgy 4-5 m magasra nő.

Ha alacsonyabban akarod tartani, úgy vágd el a fővezért, hogy a törzsed legyen 60-80 cm és erre hagyjál rá még 25 cm-s részt, ahol kialakulnak az ágak (első emelet), tehát valahol 85-105 között. A felső rügyből kineveled a fővezért, a többi rügyből válogatsz. A törzs alsó felén levő rügyeket vakítsd meg (súrold le).

Majd 2 év múlva, úgy alakítsd ki a második emeletet, hogy az első emelet utolsó ágától 60-70 cm-re kezdődjek.

sok sikert!

Csinálhatsz tányér koronát is, de az már Alibának a specialitása. A tudástárban megtalálod a leírást.

 Attila1964   2016.02.17. 04:23           217  

Sziasztok!

Van kettő, tavaly ősszel ültetett almafám (Jonagold és Jonathán), mindkettő kb. 120-130 cm magas és csak 3-4 "vernyadt" ágacskájuk van... Nincs szükségem óriás méretű fákra ( max. 3-3,5 m), ilyenkor lemetszhetem még ezeket az ágakat és visszavághatom a sudarat" (?) úgy, hogy alacsony legyen a fa? Ha igen, milyen magasságot ajánlotok, ill. milyen koronaformát? (Nem az a célom, hogy rengeteget teremjenek, hanem hogy eleget... ;) )

 Lactarius   2016.02.10. 09:25          Válasz andras (215) hsz.-re     Olvasás       216  

Alma, körte, szilva, sövény stb nálam is kész. Ha ilyen enyhe idő marad, akkor idén korán metsszük a barackféléket is.

 andras   2016.02.09. 15:25           215  

Vasárnap du.-án és kedden megmetszettem az alma-, körte- és szilvafáimat, jó volt újra közöttük lenni.
Éjszakánként azonban még jó hideg van, -7 C° körül forgolódott. Nappal is csak 2-3 C° emelkedett.
A talaj még el van fagyva, a trágyát sem tudtam kihordania hátramaradt 20-25 fámnak.

Indulásról nálam még szó sincs. :wave:

 Alibá   2016.01.17. 19:55          Válasz Alfi13 (213) hsz.-re     Olvasás       214  

Meggyorsítja a metszést és biztonságot is ad.

 Alfi13   2016.01.17. 19:17          Válasz Alibá (210) hsz.-re     Olvasás       213  

Én is ezt a jelölési módszert alkalmazom.

 atifoci2   2016.01.17. 17:56          Válasz Alibá (208) hsz.-re     Olvasás       212  

Én idén annyira nem kapkodok. Az almák egy részénél megvárom a rügyduzzadást ill.szakítok a korábbi metszési stílusommal .
Az őszibarackoknál lesz bőven nyesedék, ott aztán különösen szakítanom kell a régi , gyáva metszésmódommal...legyen kevesebb,de erősebb termővessző /elnézve Szerző Laci fáit az enyémek sehol sincsenek.../, a nagy kajszikat /már csak 2 van ami erősen létrás...a többi kiment /is meg kellene ritkítani,de mivel ez tavaly nyáron elmaradt ,megint várhatok nyárig. A szilvákon meg erősen gondolkodok ,hogy Stihl-el metsze/sse/m...tőből...vagy még próbálkozzak velük...az előbbire erős a kísértés...
A körtékből is sokat letarolok , amikbe oltok és nem indul meg azokat lecsonkázom és nyáron majd átszemzem...a fák mennyiségéhez képest ennél a legtöbb nem bevált fajta aránya...ideje ezen is változtatni.

 andras   2016.01.03. 17:48          Válasz Alibá (210) hsz.-re     Olvasás       211  

Fontolgattam már én is, hogy ne menjek üres kézzel, csak a járó-kelők már így is (kocsi, bicikli, gyalog) túlzásnak tartják, hogy ahányszor csak haza megyek, mindig az üres fáimat bámulgatom :remulet: "Ez már megint bolondoz valamit" - gondolhatják. :angel: Nekem pedig olyan jó stressz oldó. :thumbup:

December 30-án szántattam, elgondolhatod, ez sem volt a megszokott. :) Csak akkorra sikerült szétszornom a tíz szekér éret trágyát.

 Alibá   2016.01.03. 17:29          Válasz andras (209) hsz.-re     Olvasás       210  

Az én zsebemben mindig van kék, fekete, piros műanyagos drótdarabka (8-10 cm-esek), aztán a levágandó hajtásra kéket, feketét, a maradóra pirosat tekerek. ;) (Aztán másnap arra járva :nahat: olykor megcserélem. :O )

 andras   2016.01.03. 17:19          Válasz Alibá (208) hsz.-re     Olvasás       209  

Nekem is viszket már a kezemben ;-) Úgy látszik, ez általános betegség :)
Már többször átjártam a gyümölcsöst, nézegettem, majd hogyan fogok metszeni. Február végén nekifogok majd az almának és a körtének.

 Alibá   2016.01.03. 16:43          Válasz atifoci2 (207) hsz.-re     Olvasás       208  

Jó-jó. Én is orsózok (is), merthogy a hely mérete és a fajtagazdagság ütik egymást. ;)

Ma az almákat kerülgettem. Viszket a metszőolló a kezemben. Mindig január-februárban szoktam megmetszeni őket.

 atifoci2   2016.01.03. 15:25          Válasz Alibá (206) hsz.-re     Olvasás       207  

Na jó...persze majd hajtanak a jövő év termővesszői is...de sztem akkor sem fog akkora árnyékot adni a vesszős tengely,hogy az ízt nagyban befolyásolja...az orsó koronába is elég jól besüt a nap.

 Alibá   2015.12.29. 23:59          Válasz atifoci2 (205) hsz.-re     Olvasás       206  

Biztos, hogy ott csak termővesszők lesznek?

 atifoci2   2015.12.29. 20:17          Válasz Alibá (202) hsz.-re     Olvasás       205  

Mivel a tengelyen a vázágak fölött csak termővesszők maradnak -és azok ugye nem méteres hosszúak- minimális árnyékot csinálnak...én nem éreztem ízkülönbséget az orsófáimról szedett barackoknál...

 atifoci2   2015.12.29. 20:15          Válasz délkelet (194) hsz.-re     Olvasás       204  

Jó lesz ez,csak én az első háromnál kicsit lapítanék a vázágakon...sztem azok kicsit meredekek...

 délkelet   2015.12.27. 21:44          Válasz Alibá (202) hsz.-re     Olvasás       203  

Igen, ez így van. De hidd el, én már ennek is örülnék, mert ez azt jelentené, hogy jó néhány évet megéltek ezek a fák nálam (na meg nem utolsó sorban én is :super: ) Ráadásul amilyen mester vagyok a metszésben, itt ugyanez katlankoronánál is előfordulna... :(

 Alibá   2015.12.27. 21:31          Válasz délkelet (201) hsz.-re     Olvasás       202  

A fa középső része mindenképpen árnyékol valahova.

 délkelet   2015.12.27. 21:29          Válasz Alibá (200) hsz.-re     Olvasás       201  

Igen, ezt tudom, de orsónál is meg lehet ezt valósítani egy kis odafigyeléssel - legalábbis így gondolom (levelek eltávolítása a gyümölcsök mellől) :)

 Alibá   2015.12.27. 21:22          Válasz délkelet (199) hsz.-re     Olvasás       200  

Ízesebb a napsütötte barack, mint az árnyékban nevelkedett. Ezért (is) jó a katlan korona.

 délkelet   2015.12.27. 21:18          Válasz Alibá (198) hsz.-re     Olvasás       199  

Nem vagyok kertész, nem is értek hozzá ... bár nyilván szeretném jól csinálni :) Ha annyi terem, hogy páran jól lakjunk belőle, már megéri!

 Alibá   2015.12.27. 21:14          Válasz délkelet (197) hsz.-re     Olvasás       198  

Az orsó /szuperorsó/ nálam csak a koraiaknál viselkedik. A későieknél gondok vannak.

 délkelet   2015.12.27. 21:10          Válasz Alibá (196) hsz.-re     Olvasás       197  

Köszi Alibá, értem, így cselekszem :) Nem tudtam ellenállni a sok jófajta őszibarack fajtának :nahat: Így is dzsungel lesz lassan a kertem és ezért gondoltam orsóra.

 Alibá   2015.12.27. 21:04          Válasz délkelet (194) hsz.-re     Olvasás       196  

Miért nem a katlan koronát választod?

 Alibá   2015.12.27. 21:02          Válasz délkelet (193) hsz.-re     Olvasás       195  

A közepét a bütyök alatt visszavágnám és a felső 4 (5) oldalhajtást kb. olyan állásba hajlítanám (támasztanám flülről vagy kötözném alulról), mint az első képen a baloldali alsó hajtás áll. /A cseresznye kicsit rakoncátlan. Egy idő után úgyis feljebb hajlik a kb. vízszintesen rögzített olsalhajtás./

 délkelet   2015.12.27. 18:27           194  

Hasonló kérésem lenne az őszibarackjaim esetében is, ezekről is teszek fel néhány képet. Négy vázágat hagytam (Attila javasolta: ha tudom öntözni, maradhat annyi), fölöttük pedig váltómetszést szeretnék alkalmazni (vagy ha jobbat javasoltok, akkor azt)

Kép 201.jpg
------------------------
Megtekintve 23663 alkalommal.

Kép 200.jpg
------------------------
Megtekintve 23663 alkalommal.

Kép 202.jpg
------------------------
Megtekintve 23663 alkalommal.

Kép 208.jpg
------------------------
Megtekintve 23663 alkalommal.


 délkelet   2015.12.27. 16:48           193  

Orsót szeretnék kialakítani ebből a kis Carmen cseresznyéből. Szükséges-e az alsó vesszők lekötözése? 4-et szeretnék meghagyni közülük, jó lesz-e úgy? (a legalsó két rövid vesszőt tőből lemetszeném) Hogyan kell majd tavasszal megmetszenem? Ha be tudnátok jelölni a képen, az lenne a legjobb! Teszek fel 4 képet a biztonság kedvéért:

5876
Megosztás készítés
5878
Megosztás készítés
5880
Megosztás készítés
5882
Megosztás készítés

 Vebber   2015.11.23. 19:42          Válasz Szeri (191) hsz.-re     Olvasás       192  

Nem valószínű, hogy bármit elrontottál.
A gomba spórákat viszi a szél. Ha figyelmesen jársz-kelsz, akkor a környezetben már nem százas díszfák törzsén is megfigyelheted.

 Szeri   2015.11.23. 16:36          Válasz gergerg (187) hsz.-re     Olvasás       191  

gergerg, Vebber, Jana11 : Köszönöm a hozzászólásokat, véleményeket!

Úgy döntöttem, hogy egyelőre megszabadulok a gombák felszíni részétől,
majd amennyire lehet a alatta bordóival és sebkezelővel rendbe teszem.

A vastagabb ágat tavasszal vágtam le, mivel teljesen felkopaszodott.
Igyekeztem jó időben végezni a műveletet, s a sebkezelőt sem sajnáltam...
Ezek szerintem valahogy mégis ott jöhetett be a fertőzés?
Én ronthattam el valamit?

A fa növekedése idén a frissebb ágakon feltűnően erős volt, így talán még
lehet benne életerő.

 Jana11   2015.11.22. 20:51           190  

Ha jól látom a képeken, csak az egészséges ágtól, oltástól - kifelé - van jelen a gomba, azaz az elhalt ágrészen. Ahol a két oltás és elágazás van, ott még élnie kell a fának akkor. Természetesen rossz, hogy ott a gomba, de azt óvatosan leszedni, és az elhalt ágrészt lekenni mondjuk olajfestékkel az oltásos elágazásig jó lehet, mert nem jönnek ekkor vissza. De visszább is lehetne vágni az oltás előtt mondjuk 2 cm-ig, és ha egészséges a farész, akkor ott lekenni telibe fasebkezelővel. Így talán még menthető a fa.

 gergerg   2015.11.22. 17:24          Válasz Vebber (188) hsz.-re     Olvasás       189  

A baj csak az, hogy ez a gomba ha már kifejlődik, akkor már régen rossz. Maga a látható gomba csak utótünet. 1-2 évet még lehet hogy elvegetál a fa, de hogy meg nem nő, abban egészen biztos vagyok. Ellenben fertőzőforrás.

 Vebber   2015.11.22. 16:50          Válasz Szeri (186) hsz.-re     Olvasás       188  

Nem értek egyet maradéktalanul az előttem szólóval.
Az bizonyos, hogy a fa nem örvend teljes egészségnek, ennek jele az ilyen tapló gombák megjelenése.
Azonban saját tapasztalatból tudom, hogy a fa még élhet ezzel jó néhány évet.
Kapard le őket maradéktalanul, akár egy kis kéreggel, de ne csinálj mély sebet. Ezt követően házi bordóival permetezd meg, vagy kend le bőségesen. Így később és lassabban jönnek elő a gombák.

Véleményem szerint ilyenkor azt kell mérlegelni, mekkora a fa, érdemes-e foglalkozni vele. Ezek a gombák egyébként teljesen egészséges fán nem jelennek meg.

 gergerg   2015.11.22. 16:44          Válasz Szeri (186) hsz.-re     Olvasás       187  

Rossz hírt kell mondanom, erről a fáról már csak múltidőben beszélhetünk.
Az ágelhalást is ez a Hasadtlemezű gomba (Schizophyllum commune) nevű gyakori taplógomba okozta. A seben keresztül fertőzött, és már termőtestet is növesztett az elhalt szövetekből. Fűrész, gyufa.
Sajnálom!

 Szeri   2015.11.22. 01:17           186  

Sziasztok!

Egy idősebb kajszifa átesett fiatalításon, de hiába próbáltam körültekintően eljárni,
megjelentek rajta a gombák...
Lekaparni sem egyszerű, nagyon masszív anyagúak.
Érdemes bántani? Mennyire fogja zavarni a fát?
Csatolmányok
20151119_150838.jpg
------------------------
Megtekintve 22546 alkalommal.

20151119_150826.jpg
------------------------
Megtekintve 22546 alkalommal.


 gergerg   2015.10.30. 20:28          Válasz Attila1964 (183) hsz.-re     Olvasás       185  

Szerintem jó a katlan, (bár én itt is a sövényt tartom elsőnek). Kb azt kell csinálnod amit Vebber mond. Kiválasztasz jó hajtást, azokat pedig elkezded kifele álló rügyre visszavagdosni, hogy "kinyíljon" a korona. Az őszibarack elég jól és könnyen nevelhető katlanra.

Ezen a képen láthatod a sövényt. Ne tévesszen meg a sok zöld, kb 1m magasan kezdődik a korona, alatta ribizli van. Az egész olyan mintha szőlő lenne. Két vízszintes kar, a többi adja magát.

Kép

Itt pedig egy videó, a közepe felé megmutatom az őszi sövény tavaszi állapotát:



Ez pedig Szerző Laci őszibarack metszős videója:


 Vebber   2015.10.30. 20:24          Válasz Attila1964 (183) hsz.-re     Olvasás       184  

Nem. Te azt írtad, alakul valami, szerinted katlan. Azt, hogy te mit szeretnél ebből nem derül ki.

Ha eldöntött, hogy katlan, akkor ennek a lényege, hogy vázágakat kell nevelni (3-4). Ezek egy képzeletbeli körben egyenlően legyenek elosztva. A törzzsel bezárt szögállásuk 40-45fok (de léteznek 35-45fok ajánlások is). Az ilyen koronára nevelt fánask a térállása nagy.
Véleményem, nem ezt választanám. Inkább váza, vagy a váza és katlan között.

 Attila1964   2015.10.30. 19:49          Válasz Vebber (182) hsz.-re     Olvasás       183  

Írtam, hogy katlant... ;)

 Vebber   2015.10.30. 19:40          Válasz Attila1964 (181) hsz.-re     Olvasás       182  

Ehhez legalább azt dönsd el milyen koronaformát szeretnél nekik (orsó, váza, palmetta, stb.)

 Attila1964   2015.10.30. 15:33          Válasz gergerg (168) hsz.-re     Olvasás       181  

Várom... ;)

 Attila1964   2015.10.29. 19:28          Válasz Alibá (179) hsz.-re     Olvasás       180  

Köszi! ;)

 Alibá   2015.10.29. 17:53          Válasz Attila1964 (178) hsz.-re     Olvasás       179  

Rendben, nyúgodtan alhatsz egy darabig. Majd tavasszal metszd meg, katlan vagy váza koronára. Addig nézz róla videókat, hogx hogyan kell.

 Attila1964   2015.10.29. 13:04          Válasz Attila1964 (173) hsz.-re     Olvasás       178  

Minden rendben van ezekkel a csemetékkel? Senkinek semmi javallata? ;)

 Alibá   2015.10.28. 20:00          Válasz atifoci2 (174) hsz.-re     Olvasás       177  

Kérdezted a tőtávot. Egymástól a két fa kb. 3 m-re van, de mellettük nincs fa. Köztük olványok cseperedtek most nyáron, de ez a kép a tavaszi kihajtás után készült. Mostanra -a nyári visszametszés ellenére- sokkal nagyobbak a hajtások. Majd tavaszal megint kap egy jó fazon igazítást. (Még két suháng került hozzájuk mostanra a sorba hasonló távolságra.)

 Alibá   2015.10.27. 22:35          Válasz atifoci2 (174) hsz.-re     Olvasás       176  

2015.05.22. oltványok 020.jpg
------------------------
Megtekintve 22865 alkalommal.

2015.05.22. oltványok 019.jpg
------------------------
Megtekintve 22865 alkalommal.

Itt van két kép : a soványabbik Farely a dúsabb a Kioto. Csak ez a kettő a kísérleti alany. Azóta egyszer metszettem nyáron, utána hajtott is jókat.

 atifoci2   2015.10.27. 18:40          Válasz Jana11 (171) hsz.-re     Olvasás       175  

Kajsziból ?...Írás,képek...na hadd szaporodjanak a tapasztalatok :thumbup:

 atifoci2   2015.10.27. 18:37          Válasz Alibá (165) hsz.-re     Olvasás       174  

Raktál már fel róla képet ? Meg kell hogy nézzem...milyen alanyon van,tőtáv ?? :super:

 Attila1964   2015.10.27. 08:12           173  

Na, szállítom a következő (n+1) javaslat alanyait... :D

Redhaven.jpg
Redhaven
Megtekintve 22153 alkalommal.



Suncrest.jpg
Suncrest
Megtekintve 22153 alkalommal.



Mintha valami már alakulna, nem? (Katlanra gondolok, így vettem a csemetéket, kérdésem a hogyan tovább lenne, majd tavasszal?)

 Attila1964   2015.10.27. 08:05          Válasz Jana11 (171) hsz.-re     Olvasás       172  

Én még ráadásul hozzá sem fogtam életem első gyümölcsfa (el)metszéséhez... :twisted:

 Jana11   2015.10.27. 07:55          Válasz Alibá (165) hsz.-re     Olvasás       171  

Látom alakul a tagság a "Gyümölcsfáikra Közveszélyesek Terra Intézete" műintézményhez, mert hát én is karcsú orsó... :angry-banghead: Gergerg majd jön ápolónak... :idea:

 Vebber   2015.10.26. 22:10          Válasz Attila1964 (151) hsz.-re     Olvasás       170  

A Bergeronnál bármire is döntessz (alacsony vagy magas törzs), alul az 1 vesszőt vágd le ággyűrűre.
A felső 3 vessző elég meredek szögállású, ha magas törzs marad akkor is visszavágnám őket alul külső rügyre.

Pannóniát venném ki, még mielőtt megszokja a helyet. Egyetértek Atival. Jobbakat lehet helyette találni.
Ha a vírus megtalálja a fát/fákat néhány év múlva, bánni fogod az elvesztegetett időt. Most még módosíthatod.