MS Excel Terra Lotto Jackpot:
1600 terra    
Itt olyan programokat mutatunk be, illetve olyan programok használatáról beszélünk, melyek javarészt teljesen freeware - ingyenes programok, illetve egy pár olyan programot, amelyik nagy valószínűséggel megtalálható a gépünkön.
  2014.10.12. 16:02  Hozzászólás
  •   2   
Avatar

terra alapító
 
Kezdjük el a személyes pénzügyi programunk létrehozását.
Legyen alanyunk Béla. Béla 22 éves, tavaly szüleinél lakott egy Isten háta mögötti településen, az 50 km-re lévő nagyvárosban dolgozik, egy kis cégnél. Eddig busszal próbálkozott bejárni a munkahelyére, egyetlen busz indul a településről, 4 óra 30 perckor, ami röpke 1 óra 20 perc alatt küzdi le az 50 km-es utat. Szerencsére a buszpályaudvartól pár percre van Bélánk munkahelye, így általában beér munkakezdésre - kivétel amikor esik az eső vagy a hó, vagy ha elromlik az 50 éves magyar buszcsoda, vagy ha az új ,,magyar'' buszcsoda a mínusz 10 fok miatt eleve el sem indul... -.
Bélánknak a munkaideje délután fél háromkor le is jár, kényelmesen eléri a 15:00-kor induló - egyetlen - hazafelé tartó járatot, ha szerencséje van, haza is ér este fél ötre. Béla roppant türelmes ember, mint hogy már megismertük és megszerettük, igazán együttérzünk vele, de most hadd rémisszem meg a Kedves olvasót. Bélánk kis cége kapott 2014 elejére egy nagyobb megrendelést, így ideiglenesen át kellett állniuk 2 műszakra, az eddigi 1 műszak helyett. Bélánk bajba került, mint hogy elfogytak a számára kedvező buszjáratok... Nincs mese, Bélánknak 2014 januárjában albérletbe kellett vonulnia. Ismerőse baráti áron ajánlott neki egy ideiglenes lakást, örülünk, főhősünk biztonságba került.

Új év, új szokás, Bélánk megfogadta, figyelni fog megváltozott kiadásaira. Készített is egy táblázatot, amibe felvette az első rekordot, egy -8.500 forintos kezdő élelmiszercsomagot. Bevásárolt konzervekből és egyebekből na.
Mivel egyetlen sorral nem lehet kezdeni a táblázatot, és amúgy is karácsony volt, Bélánk beleírta a karácsonyi ajándékokat is, mert szeretett volna később is emlékezni, milyen értékben vett a családnak ajándékokat. Mivel havonta nincs karácsony, Bélánk nemes egyszerűséggel besorolta eme nemes eseményt egy ,,egyéb'' kategóriába. Jó lesz ide minden más, ami egyéb, mondván.
Mivel el kell kezdeni valahogy, és spórolásra szerette volna magát buzdítani, így mindjárt hátrányból indította táblázatát. Írhatta volna azt is, hogy 0 forint, vagy hogy +8500 forint, de nem, Bélánk roppant szigorú önmagához, és egy elegáns megoldással az egyik legegyszerűbb Excel számítási módot alkalmazta. Az egyik cella értéke legyen egyenlő egy másik cella értékével.
Cellának hívunk egy rublikát. Az adott rublikát a sakktábla elvén nevezzük meg. Vagy az autóstérkép alapján ha úgy tetszik. Az oszlop betűjelét és az adott sor számát összeolvassuk, így kapjuk, hogy D2.
Belekattintott hát Bélánk a D2-es cellába, és bepötyögött egy egyenlőségjelet (shift 7), majd kattintott arra a cellára (C2, kék vonallal körülhatárolta Excel barátunk nekünk), aminek az értékét át szerette volna hozni a D2-es cellába, majd rátenyerelt az enter billentyűre, és máris 8.500 forint mínuszba (érzékelitek ugye, hogy erősen matek alaptörényszerű, tehát nem mindegy hogy +8.500 vagy -8.500, viszont írásban én nyugodtan írhatom a -8.500-at úgy, hogy mínusz 8.500 :) ) taszajtotta magát. Valahogy így nézhetett ki a művelet:


Ahhoz, hogy Béla folyamatosan lássa egy-egy kiadása után, mennyi pénze van, számoltatnia kell a géppel az adott értéket. Meg amúgy is, a számítógép számolni tud, akkor miért számolja számológéppel a számlákat főhősünk?
Tehát Béla megalkotta azt a mechanizmust, ami majd tájékoztatni fogja pénzmennyisége alakulásáról! Ehhez nem kellett sokat tenni, rákattintott a cellára, ahol az eredményt szerette volna látni - D3 -, majd pöttyentett egy egyenlőségjelet, és dünnyögte magában: ,,Te, cella, legyél egyenlő a feletted lévő cella értékének - D2 - és a következő rekordban rögzített összegnek - C3 - az összegével.'' (+C3) És hopp, egy enter után ki is jött az eredmény, eddig volt -8.500 pénzünk - matematikailag miért ne lehetne? -, most költöttünk karácsonyra -22.500 forintot - persze mínusz, mert költünk, tessék megszokni! -, tehát a két ,,költemény'' összege lett -31.000 forint (D3-as cella). Valahogy így:


A következőkben ha Bélánk pénzt ad ki kezei közül, vagy netán kap, akkor ezt a D3-as cella értékét másoltatja Excel haverjával. A képeken látszik, hogy vastag fekete vonallal van körülhatárolva az a cella, amire éppen kattintottunk, amiben vagyunk. A jobb alsó sarkában látszik egy kis fekete négyzet. Ha efölé visszük az egeret, az egérmutató átváltozik egy + jellé. Bal egérgombbal másolható a cella tartalma, vagy értéke. No álljunk meg. Bal egérgombot folyamatosan nyomod, majd elhúzod jobbra, balra, felfele, vagy lefele, attól függően melyik szomszédos cellába akarod másoltatni az adott cellát. De mik a lehetőségek?
- ha egy darab szám vagy szöveg van a cellában, akkor az adott számot vagy szöveget fogod másolni
- ha pl. két cellát jelölsz ki - értelemszerűen valamelyik odalukon szomszédosak ezek a cellák, máskülönben minimum még egy harmadik cellát is ki kéne jelölnöd! -, és azokat másoltatod, két eset lehetséges: 1, ha mindkét cella tartalma 52, akkor ameddig húzod az egeret, végig 52 lesz a cellák értéke, és 2, ha egyik cella 51 a másik meg 52, akkor az Excel folytatni fogja a növekvő számsort!
- no de ha nem szám vagy szöveg van, hanem az a bizonyos D3-as cella, a benne lévő számítással, akkor mi van? Akkor kérem szépen, az adott cellában lévő függvényt, vagy számítást fogja érvényesíteni a szomszédos cellára, a következő módon:
- ha Bélánk a D3-as cellát lejjebb húzza, akkor megnöveli a számításban szereplő cellák sorszámát is! Tehát eggyel lejjebb ugrik a sor! Tehát ha a D4-es cellára húzza le a D3-as cella tartalmát, akkor nem az lesz a metódus, hogy D2+C3, hanem hogy D3+C4! Így lehetséges, hogy Bélánk csak beír egy új pénzösszeget (legyen ez -500), majd az eddigi összeget tartalmazó cellát (D3) lehúzza az alatta lévő D4 cellába, akkor megkapja, hogy -31.500 (az első képen nem látszik, de -31.000 + -500 az annyi :D).
Higgyétek el, ez a gyakorlatban sokkal egyszerűbb, mint itt írásban elmagyarázni! :D

De muszáj kitérnünk egy ide tartozó dologra. A ,,$'' karakterrel (shift É) rögzíteni lehet a sort, az oszlopot, vagy mindkettőt! Egyszerűbb módszer, egy számítást tartalmazó cellában álltok (B2), és ha a ,,címsorba'' kattintotok, a B1 szövegre, és ott nyomtok egy ,,f4'' billentyűt egyszer, majd még egyszer, mit csinál? Próbáljátok ki, egy kattintás az egyik cella nevére - B1, ott villog a kurzur - majd ,,f4'', majd pedig kattintsatok a zöldel írt A2 cellanévre, és ott is nyomjatok ,,f4''-et.
Nagyon nem mindegy, ha jobbra másoljuk az adott táblázatnál a cellát! A B2 és a C2 cellák értéke eltérő lehet!
Íme a vizuális példa, egy két többet mondd ezer szónál:

A felső képen látszik, hogy B2 cella értéke egyenlő B1 cella értéke + A2 cella értékével, tehát 1+2, azaz 3 lesz az értéke a B2 cellának. Ha a C1-es cellában lévő 2 érték ott van, és a B2-es cella számítási képletét akarjuk eggyel jobbra másolni, akkor alapesetben, mivel nincsenek ,,$'' jellel rögzítve a számításban szereplő értékek, így nem a B1-et fogja hozzáadni az A2-höz, hanem csúszik eggyel a számítás, és a C1-t adja hozzá a B2-höz. Ez nekünk lehet jó is, meg rossz is, ezért kell kiválasztani az ,,f4'' billentyűvel, mit akarunk! Remélem jól le tudtam írni a folyamatot :D

Itt van még egy kép:

Itt már az fog történni, hogy mivel a C1-es cella mind vízszintesen, mind függőlegesen rögzítve van (feketével van a háttere és sárgával a szöveg, mert ki van jelölve), így ha jobbra húzzuk a C2-es cella számítását, akkor a fixen rögzített $C$1-es cellához fogja hozzáadni a C2-es cellát, mivel a B2-es cella nincs rögzítve! Elég lenne úgy írni, hogy $C1, mivel itt függőlegesen nem másoljuk az értéket, tehát a sort nem is kéne rögzíteni.

Ha ki akartok lépni, nyomjatok egy ,,esc'' billentyűt, vagy katt egy másik cellába valahová. Csak vigyázzatok, mert ha ,,f4''-et nyomtatok, és úgy kattintotok máshová, akkor az adott cella nevére írja át a címsorban szereplő cellát, tehát csere történik!

Még két mondat, a képen szerepel egy olyan, hogy ,,fx'', a harmadik képen be van pirossal jelölve a terület. Előtte egy ,,x'' és egy pipa látható. Az előtt meg egy válaszható lista, most épp az ,,ABS'' van benne. Itt lehet meghívni a függvényeket. Egy üres cellába kattintva vagy kiválasztjátok a listából az adott függvényt, vagy pedig, ha már jól ismeritek őket, elkezditek írni a fehér hátterű címsorba - ahol most ott van hogy ,,=B1+A2'' - hogy =szum(, és ekkor ki lehet jelölni egy adott sor vagy oszlop részletet, és a kijelölésen belüli számokat összeadja a program, persze csak ha lezártáok egy zárójellel.
Ha olyan cellába kattintotok, ahol már van egy függvény, akkor a pipával meg lehet hívni a függvény ablakát, és tudjátok módosítani az értékeket, de erről talán majd később :D

szerk.: ha elírtam valamit, jelezzétek! :D

A következő hsz-ban visszatérünk Bélához, és az ő kis táblázatához, amit talán formázni fogunk, netán feltölteni adatokkal. Utána, ha ez megvan, jöhet az igazi móka! :D
 
,,Nem halott az, mi fekszik örökkön, A halál sem ér át végtelen időkön.'' /Lovecraft - A névtelen város/,,Minden talajban megterem valamiféle virág. Minden napnak van valamilyen öröme. Neveld rá a szemedet, hogy meglássa azt.” /Wass Albert/


  2014.10.12. 13:08  Hozzászólás
  •   1   
Avatar

terra alapító
 
Nos, akkor kezdjük, így a vasárnapi ebéd után jöhet egy kis lazítás.
Újabb verziójú Excel-re álltam át kb. 4 éve, az elején rendesen meg voltam keveredve, minden új helyre került. De ez most mellékes! :D nem olyan bonyolult, csak meg kell ismerni, és ehhez a legjobb, ha az ember saját maga tapasztalja ki, hogy lehet formázni a táblázatot, és melyik gomb mire való!

A lényeg a táblázatok létrehozása és használata. Ehhez előszőr is gondolkodnunk kell. Vannak számozott sorok, és betűvel jelölt oszlopok. Mivel monitorunk szélességes és magassága véges, valamint a betűk előbb elfogynak mint a számok, ezért először le kell szögeznünk, hová kerül több információ; nyílván a számozott sorokba. Az oszlopokba pedig a kategóriák maradnak, a jellemzők, ami alapján kezelni szeretnénk a sorokat. Ügyeljünk arra, hogy oszlopokból ne legyen túl sok, tehát ahol ésszerű, ott rövidítsünk.

Például a helyi kertészeti klubb névsorát, és a tagok összesítő adatait akarjuk elkészíteni. Több tucat taggal számolunk, tehát a tagok nevei a sorokba kerülnek, szépen egymás alá. Ha a klubb vezetőiről akarunk összehasonlító táblázatot, akkor a vezetők neve az oszlopokba kerüljön, mivel három-négy név kényelmesen kifér egymás mellé, viszont sok adatot szeretnénk róluk rögzíteni a sorokban, akár több oldalnyit is.
Egy ilyen táblázatnál a csatlakozási dátum minden rekordban - adatok összessége, tehát egy sor, adott névhez tartozó összes adat, egymás mellett, ha a tagokról van szó, viszont ha a vezetőségi tagokról, akkor adott oszlophoz tartozó, tehát szintén adott névhez tartozó összes adat egy oszlopban - csak egyszer fordul elő, hisz csak egyszer csatlakozik a klubbhoz valaki, nem pedig havonta kétszer. Ezzel szemben, ha pl. egy pénzügyi programot szeretnénk létrehozni, akkor ott igenis számít a dátum, sok dátummal dolgozunk, tehát három oszlopunk is lehet - év, hó, nap -.

Addig ne álljunk neki dolgozni, amíg a legjobb megoldást meg nem találtuk az adatok elrendezéséhez!
Egyszerű táblázat létrehozására nem térnék ki különösebben, ott elég ha jól megfontoljuk mi hová kerüljön, ha nem jó, legfeljebb új táblázatot készítünk.


Kezdésként hozzunk létre egy személyes pénzügyi programot, amiben kezelhetjük pénzügyeinket, és az Acceshez hasonlóan adatokat kérhetünk le, illetve rendezhetünk.
A program lényege: ha látjuk a kiadásainkat, akkor meg fogunk döbbenni, mennyi felesleges kacatra költöttünk! Ha például heti szinten kibodunk 30 dkg felvágottat, és látjuk hogy ez egy hónapban, évben mekkora kidobott pénz, akkor kevesebb felvágottat fogunk vásárolni. Vagy például a saját két szemünkkel fogjuk látni, mennyire sokba kerül fenntartani egy autót, és ha pl. tömegközlekedésre amúgy is kell költenünk, akkor a legszélsőségesebb esetben el fogjuk adni az autót, mert minek az nekünk! Vagy például a második autót adjuk el, elég egy, veszünk helyette egy robogót vagy egy biciklit, és azzal járunk munkába!
Az ember pénzt spórol meg, ha látja, mennyi mindenre költ feleslegesen. Egy másik spórolási mód, ha megfogadjuk, hogy pl. a két legnagyobb értékű fémpénzt gyűjteni fogjuk!

Ha eddig sajnálkoztunk, hogy nem tudunk félretenni például egy egyhetes külföldi nyaralásra, akkor arra is van megoldás! Fix költségeink mindig vannak, ezek a közüzemi számlák, és az élelmiszervásárlás is annak mondható. Vegyünk hozzá havi 5 ezer forintot még, elvégre ez nem akkora összeg! És lám, egy évben összejön máris 60 ezer forint! Ez egy főnek akár elég is lehet egy egy hetes szállodai nyaralásra - akciós utat választunk, azzal is spórolunk! (akit érdekelnek ilyenek, nyugodtan kérdezzen akár itt is, de inkább a Kertészeti csevegőben -> [url]http://terra-kert.hu/viewtopic.php?f=13&t=12[/url] )
De fordítva is lehet! Megnézzük mennyi vágyaink álma forintosítva, pl. egy új bicikli 50 ezer forint. Ha fél éven belül ,,akarjuk'', akkor 50 ezret osztjuk 6-tal, és megkapjunk, hogy havonta 8.333 Ft-ot kell félretennünk rá! Ha a fizetésünk megkapjuk, és ezt a 8.333 Ft-ot félretesszük már a legelején, akkor ezt az összeget nem fogjuk elkölteni, mert pl. kevesebb kávét veszünk az automatából, és kevesebb édességet eszünk, hisz nem lesz rá keret, hiányozni fog a félretett pénz az ilyen ,,luxus'' kiadásokra! Persze ez is csak akkor működik, ha elhatározzuk, hogy minden hónapban a fizetésünkből élünk! Ez kissé nehezebb, ha bankkártyával fizetünk - ami egyébként nagyon jó dolog, csak hajlamosabbak vagyunk többet költeni, mint kp esetén, mert nem látjuk a konkrét összeget a pénztárcánkban -, de nem megoldhatatlan, ha rendszeresen vezetjük bevételeinket és kiadásainkat!

Összegezve: egy személyes pénzügyi excel alapú program - mert ez már program lesz, de még milyen! - nagyon hasznos!

Hogy hozzuk létre az excel dokumentumot? Gondolkodjunk.
Ha gondoljuk, évekre is bonthatjuk pénzügyeinket, de ez nem feltétlen szükséges. Ha mégis így döntünk, ott vannak alul a fülek. Hogy hogy osztjuk el a füleket, az már rajtunk múlik, lehet egy fül egy hónap, de akár egy év is! Eszerint lehet egy, vagy több excel dokumentumonk, hisz teljesen mindegy a mai számítógépeknek, hány fájt tárolunk a merevlemezen! Itt is ésszerűen ajánlatos rendezni, pl. a mappa neve legyen pénzügyeim, és minden excel fájl neve az aktuális évszám legyen. Egy excel fájl egy év. Ha meg egy excel fájlunk van, felesleges mappába tenni, csak többet kell kattintani, az átláthatóságon nem segít jelentősen. Persze itt előfordulhat, hogy 10-20 évig vezetjük pénzügyeinket, és egyszerűen kényelmesebb, ha öt éves ciklusokba szervezzük, tehát 5 fül, 5 évnek felel meg, így 5 évente nyitunk egy új excel dokumentumot!

Hogy hozzuk létre a táblázatot? Gondolkodjunk.
Sok pénzügyi műveletre kerül sor egy évben, tehát ezek kerülnek a sorokba. Az oszlopokba maradnak tehát az adott tevékenységhez kapcsolódó számítások és adatok, tehát a rekordok. Jó dolog, ha értelemszerűen követik egymást az oszlopok, hogy ne kelljen ugrálni a táblázatban. A program használatát is át kell gondolni. Munka után bemegyünk a boltba, és bevásárolunk, otthon leülünk, és bevisszük az adatokat. Pontosan hogyan, hogy lenne a gyorsabb, és hogy lenne nekünk a kényelmesebb? Mind gondoljuk át.

Nézzük miből áll egy rekord, ami jelen esetben egy darab pénzügyi tranzakcióhoz tartozó adatokat jelent, azaz a táblázat egy sorát jelöli:
- kell egy dátum, erre szükség van 2 oszlopra: év és hónap (az hogy melyik nap történt tranzakció, számunkra mindegy, de aki gondolja, készíthet 3 oszlopot is)
- a dátum után beírjuk az összeget, gondolkodjunk ismét, ez az összeg lehet negatív vagy pozitív (fizetést kapunk, illetve pénzt költünk, speciális eset, ha elveszünk a pénztárcánkból, és a perselybe dobjuk az aprót, erről később)
- jó lenne látni, mennyi lett a pénzünk a tranzakció után, így jön egy összesítő oszlop, hogy mennyi pénzünk van (és mi van, ha pénztárcánkon kívül van bankszámlánk is?)
- bontsuk kategóriákra, soroljuk csoportba a pénzügyi tranzakciót, ezeket előre tisztázzuk (például: fizetés, élelmiszer, spórolás, luxuscikkek, háztartási cikkek, lakbér, villanyszámla, gázszámla, vízdíj, autó kötlségei!!!, hobbi), mire költünk pénzt, és milyen bevételeink vannak
- jó lenne, ha később tudnánk miért is költöttünk ennyit, tehát kell egy megjegyzés rovat is, ahová szabadon azt írjuk, amiről tudjuk, hogy egyértelműen azonosítja a tranzakció részleteit (például nagyon jól jön, ha egy multi, vagy nagyker számlát nem tudunk egyértelműen besorolni, például többségében élelmiszert vásárolunk ott, de volt egy akciós fűnyíró, hát megvettük, és ezzel ,,megzavartuk'' a kategória nyugalmát, tehát egyszeri, kiugró költekezés volt, ami más kategóriába sorolható)

Most ismét gondolkodjunk el. Az említett kivételekre térjünk vissza, és persze tisztázzuk le a pénzügyi folyamatainkat:
1, spórolás, nagyon fontos! A táblázat olyan, mint a pénztárcánk, amiben a fizetésünk van. Ha kivesszük belőle minden nap a 200 és a 100 forintos érméket, akkor kevesebb lesz benne. Viszont a malacperselyben több pénzünk lesz! Akkor ne a pénztárcánk legyen a táblázat, hanem az összes pénzünk!
2, bankszámla. Hoppá, van bankszámlánk is, arra érkezik a fizetésünk, de ki kell vennünk, viszont ha kiveszük nem lesz kevesebb, mert a pénztárcánkba helyeződik át. Akkor hogyan is?
A megoldás roppant egyszerű! Ahogy nekünk kényelmesebb! Csinálhatjuk azt is, hogy az excel fájl egyik füle lesz a pénztárca, másik füle a bankszámla, harmadik füle meg a malacpersely! Tehát ezeken a csoportokon belül újabb táblázatokat hozhatunk létre, azokat külön kezelhetjük! Ez azért jó megoldás, mert nem biztos, hogy ugyan azok az oszlopok - tulajdonságok, jellemzők - kellenek a bankszámlánk követéséhez, mint a pénztárcánk változásához!
Egy külön táblázat a malacperselynek, hisz abba csak teszünk be, mindig aprót, egy célra, és ha megtelik, veszünk ki belőle!
Tehát külön fülek lesznek, mert nekem így a logikus, és több táblázat lesz. Ha valakinek máshogy könnyebb, akkor máshogy rendezi el. Ennyi.
3, hogy kezeljük ha egy darab, adott összegű tranzakció több csoportba is sorolható? Hogy kényelmesebb nekünk? Megnézzük otthon a blokkot, és több részre bontjuk? Persze ha csak élelmiszert vásárolunk az élelmiszerboltban, és csak vegyiárut a vegyiáru boltban, úgy könnyebb valamivel.


Zárjuk itt most le, a következő hozzászóláshoz csatolok pár képet is, valamint alakot fog ölteni egy táblázat is. Amit aztán később átalakítunk egy Acces adatbázist megszégyenítő programmá! :D
 
,,Nem halott az, mi fekszik örökkön, A halál sem ér át végtelen időkön.'' /Lovecraft - A névtelen város/,,Minden talajban megterem valamiféle virág. Minden napnak van valamilyen öröme. Neveld rá a szemedet, hogy meglássa azt.” /Wass Albert/


  2014.10.11. 19:11  Hozzászólás
  •   0   
Avatar

terra alapító
 
A Microsoft Excel-jéről írnék pár hasznos dolgot, de csak holnap :D
 
,,Nem halott az, mi fekszik örökkön, A halál sem ér át végtelen időkön.'' /Lovecraft - A névtelen város/,,Minden talajban megterem valamiféle virág. Minden napnak van valamilyen öröme. Neveld rá a szemedet, hogy meglássa azt.” /Wass Albert/



Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 1 vendég